A rakós botos horgászat ABC-je 12. rész - Hasznos kiegészítők

Az előző részben bemutatásra kerültek a horgászládák azon tulajdonságai, amik a rakózásra alkalmassá teszik őket. Mivel a rakózással ismerkedők gyakran felteszik azt a kérdést, hogy mi kell még ehhez a módszerhez, ebben a részben összegyűjtöttem azokat a szükséges kiegészítőket, amik könnyebbé, biztonságosabbá teszik a horgászatot

Teleszkópos rakós bot tartó

Ha már ládáknál fejeztük be, akkor először a ládára pakolható kiegészítőket veszem sorba. Az első ilyen a teleszkópos rakós bot tartó. Ennek lényegi funkciója, hogy a botunkat nem csak a mellettünk lévő két oldalsó bottartóba tehetjük, hanem ezen az előre kinyúló karon is megtámaszthatjuk. Ezt lehet a hátsó-oldalsó bottartóval kombinálva használni, aminek előnye, hogy a két támaszkodási felület távolabbra kerül egymástól, ezáltal a láda stabilabban tartja botunkat. Ilyen esetben az előrenyúló kart az oldalsó bottartókkal azonos oldalon, a lábrács első lábára rögzítjük. A másik felhasználási mód esetén - amikor a teleszkópos bottartót magunk elé, középre behajtva használjuk a bot megtámasztására - még távolságot is nyerünk. Ennél azonban szükséges egy, a láda közepére szerelt, homorú részével lefelé forduló, félkör alakú bottartó is, ami a botvéget megtartja. Ennek hiányában a teleszkópos tartón megtámasztott botot kézben kell tartanunk. A teleszkópos bottartó esetében fontos követelmény, hogy bírnia kell a függőleges irányú terhelést, hiszen a botunk (típustól és az éppen használt hossztól függően) 3-5 kilogrammnak megfelelő folyamatos terheléssel hat rá. Emiatt a bottartót mindig erősen rögzítsük a ládánk lábára, lehetőleg úgy, hogy a lábra szoruló részét teljesen toljuk rá a lábra - csak így fog stabilan felfeküdni. (Itt jön elő a teleszkópos első lábak előnye.) Én a nagyobb stabilitás érdekében két bottartót használok, azaz mindkét lábra rakok egy-egy teleszkópos tartót, és ezek a függőleges tengelye, a menetes rúd közös.

A függőleges, menetes rúdba hagyományos U alakú tartót vagy mini görgőt lehet csavarni. (Más módszerrel horgászók match vagy feeder bot tartót is akár.) Az U alakú tartó előnye, hogy stabilabban tartja a rakósunkat, nehezebben csavarja ki belőle az esetleg feltámadó szél. A mini görgőt én azért szeretem jobban, mert gyakran horgászom kilendített szerelékkel, ilyenkor az előre tartott botot ráteszem, és lassan visszahúzom a ládáig.

Hagyományos teleszkópos adapter
RIVE dupla teleszkópos adapter

Oldalsó tálcatartó keret

Igazán sok magyarázatot nem igényel. Lényege, hogy minden a kezünk közelében legyen, hogy ne kelljen leszállni feleslegesen a ládánkról. Tarthatunk benne etetőanyagot, csalikat, de akár szerelékhez szükséges kellékeket is: damilt, horgokat, ollót, stb. Rögzítése a láda bottartókkal ellentétes oldali lábain történik (ha elég hosszú a láb, és marad rajta annyi hely).

Ennyi helyen minden cuccunk kényelmesen elfér

Ernyőtartó adapter

Ha az előző termék úgy kezdődött, hogy nem igényel sok magyarázatot, akkor ehhez azt kellene írni, hogy egyáltalán nem igényel magyarázatot… ezért tényleg csak egy-két szót írok róla. Olyan helyen praktikus, ahol az ernyő leszúrása lehetetlen, vagy ha sikerül is, akkor sem elég stabil. Ilyen hely például a velencei evezős pálya, vagy bármilyen köves part, például a Balatonon. Használata segíthet megőrizni ernyőnket a hirtelen feltámadó széltől is. Bár így csak akkor működik, ha rögzítjük is benne az ernyőt… és miután kivettük, össze is kell csuknunk azt, ezzel elkerülhetjük, ami Csabió barátommal megtörtént: a kiskörei erőműnél végignézhette a vadonatúj ernyő elsüllyedését.

Fontos, hogy ha valami miatt leszállunk a ládáról, ne hagyjuk kinyitva az ernyőt, hiszen egy váratlan erősebb széllökés belekaphat, és ezzel az egész láda-rendszerünket beboríthatja a vízbe.

A kimondottan kis méterű, a csalit a tűző naptól vagy éppen esőtől védő ernyők rögzítéséhez ettől eltérő adaptert használnak.

Ernyőtartó adapter
Jó dolog az ernyő a nap vagy az eső ellen, de nehéz alóla rakózni

Száktartó adapter

Szintén praktikus adapter: nem kell bíbelődnünk a szákunk leszúrásával, hiszen a láda első lábára könnyedén rögzíthetjük vele és az mindig kézközelben lesz.

Multifish száktartó adapter

Vizesedény tartó adapter

Szúnyoglárvával horgászva elengedhetetlen, hogy azok folyamatosan vízben legyenek, és az is szerencsés, ha kézközelben vannak a minél gyorsabb csalizás érdekében. Ezt biztosítja az első lábra felrakható edénytartó.

Kézmosó víz tárolásra szolgál elsősorban ez az edényke

Topset tartó adapter

A topsetjeink biztonságos tárolására szolgál ez a kiegészítő. Párban használjuk, a topset vékony és vastag részéhez. Bármilyen ládával is rendelkezzünk érdemes odafigyelni, hogy fel tudjuk-e rakni a topset tartót a láda lábára. Ez nem csak a láb alakjától függ, hanem attól is, hogy a láda teste és a láb között van-e elég hely a tartónak (bár ez minden kiegészítőre igaz).

A Preston tartóhoz többféle, különböző alakú lábakhoz való adaptert is kapunk
Ha kevés topsetünk van…
… vagy ha egész gyűjtemény

Bottartó tulipán vagy botvilla

Botunk rövidítés ideje alatti biztonságos elhelyezéséhez szükséges. Amikor a topsettel fárasztunk vagy csalizunk, ebbe a tartóba kell belerakni az éppen nem használt botrész vékonyabbik végét. A két leggyakrabban használt típus az úgynevezett tulipán - ami stílszerűen az alakjáról kapta a nevét - és a botvilla. Előbbit inkább akkor használjuk, amikor kevés számú taggal, azaz rövid topsettel fárasztunk, mert a tulipánban lévő gumi a nagyobb átmérőjű bottagon már erősen szorul, és azt esetleg összeroppanthatja. A botvillát már jobban tűrik a nagyobb átmérőjű tagok is. Versenyzőknél mindkét típus megfigyelhető, igazán lényeges különbség nincs közöttük, a botvillába talán valamivel gyorsabban bele lehet rakni a botot, és ezzel nyerhet némi időt a versenyző. A harmadik típus a kör alakú, közepén hálóval ellátott tartó, ami meredekebb parton javasolt. A háló nem engedi a vízbe csúszni a botunkat.

Stonfo Tulipán
Bár eleve egy tartalék gumival adják a tulipánt, nem árt több tartalékot is beszerezni, mert a napon könnyen elfárad a gumi
Milo Botvilla

Görgő

A rakózásban talán ez a legfontosabb, szinte kötelező kiegészítő. Funkciója, hogy a bot rövidítése és betolása során alátámasztja a bot hátsó részét. Átlagos rakózás során minimum egy görgőre szükségünk lesz, de ha sík terepen horgászunk, akkor két darab, megfelelően elhelyezett görgő sokat segíthet a botunk gyors kezelésében, etetőcsészézésnél pedig lehetővé teszi, hogy teljes hosszban hátra tudjuk tolni a botunkat egészen addig, hogy a csésze kézközelbe kerüljön.

Meredek partokon a magasra emelhető V alakú görgő segít, ezzel még igazán nehéz pályán is használni tudjuk botunkat.

Ilyen a Preston és Boss görgő bevetésen
És ilyen összerakva a Preston…
… és a Boss

A görgő kiválasztásánál szempont lehet a súlya, a stabilitása, a szállíthatósága és hogy mennyire magasra lehet emelni, de természetesen fontos tényező az ára is.

Az X2-es dupla görgősorral és billenő fejjel van ellátva, mindez nagyon baráti áron
Egy magasabb árfekvésű Milo V görgő

Írta: Takács Péter (t_peti)