A rakós botos horgászat ABC-je 14.rész - A legolcsóbb rakós bot tesztje

Az ötlet, hogy teszteljek egy olcsó kategóriás botot, innen, a Haldorádó Horgászportál Fórumából származik. Egy érdekes beszélgetés alakult ki az X2 Bottom Line rakós bot körül. A hozzászólók között egy páran egyértelműen lehúzták ezt a botot, már csak az ára miatt is, hogy ugyan milyen lehet az a bot ennyi pénzért…?! Megmondom őszintén, a Hit parkos kiállítás estéjén Polyák Csabival beszélgettünk arról, hogy mennyire eltérőek lettek az emberek pénztárcái az utóbbi időben. Sokan megveszik a méregdrága felszereléseket, viszont százszor többen az olcsóbb, szerényebb kategóriájú termékeket vásárolják, mert nincs rá több pénzük! Azonban soha ne felejtsük el: „nem minden esetben a legdrágább a legjobb és legolcsóbb a legrosszabb!”

Lássuk akkor, mit vesz az, aki befektet egy 20.000 Ft-os rakós botba!

Ami először feltűnt a boton, amikor szétszedtem, az az első 3 tag kiosztása. A többi általam eddig használt rakós bottól eltérően, amiknél csak a spicctag teleszkópos és a második tagtól rakós rendszerű, ennek a botnak az első 3 tagja van teleszkópos rendszerrel megoldva. Ez megkönnyíti a bot gumizását és a gumizott tagok szállítását, ugyanis a rakós rendszernél a két gumizott hosszú tagot egymás mellé kell hajtani. Itt a 3 tag egymásba csúszik, és csupán a kilógó, lelazult gumi van az egymásba tolt tagok mellett.

Az első 3 tag teleszkópos rendszerű, a többi rakós

Mivel pontyos botnak mondják, és a feliratok szerint 18-as erősségű gumival is el lehet látni, nem akarom a spicctagot vagdosni, hanem egy az egyben kiveszem, és csak a második és harmadik tagot gumizom be. Mielőtt ezt elkezdem, méricskéljünk egy kicsit! Gyorsan lenyúltam az asszony konyhai mérlegét és a még gumizatlan botot meg is mértem, mind a súlyát, majd mérőszalaggal a hosszát.

A bot 1.075 gramm és vágatlan teljes hosszban 10,85 méter

A bot tömege a termékleíró szerint 1.100 gramm, nekem a konyhai mérleg 1.075 grammot mutatott, amiről meg kell, hogy mondjam, nem egy könnyű darab, tekintve, hogy 11 méteres botról beszélünk. Apropó, a névleges bothossz 11 méter - lássuk, mennyi az összerakott teljes méret: 10,85 m. Ha kiveszem a spicctagot, akkor 10 méter 8 cm-es lesz a botunk, viszont akkora lyuk tátong így a végén, hogy akár a 2,8-as gumi is simán kifér rajta a Fox külső teflonon, amit ráraktam. (Kipróbáltam :-))

A nyéltagot is lemértem magában
A gumizás kellékei

Itt az első dilemma annak, aki most kezdi a rakózást: hogyan gumizza be a botot? Tekintettel arra, hogy nem egy könnyű botról beszélünk, szerintem nem célszerű kifejezetten keszegezésre való gumit választani. Sokkal jobb lehet pontyos, de még a keszegeket sem „ledobáló” gumit a botba tenni, hiszen a célhalaink sokkal inkább a jobb kárászok, pontyok, mintsem picuri keszegek.

A Fox csőgumi méretskála
Hogy mitől csőgumi?
A kiválasztott csőgumi

Én a tesztbotot - bár akár erősebb gumit is elbírna - a FOX termékpalettáról pont a középső (2,4-es és 14-es erősségű, piros), csőgumijával gumiztam be. Meggyőződésem, hogy ez az a méret, amivel gond nélkül ki lehet venni normál méretű pontyokat, talán az extrémebb méretekkel is lehet szerencsénk, viszont a keszegek sem pattannak le róla.

A Fox külső teflon méretskálája
Egy csomagban kettő darab külső teflon van
A 7-es méretű fehér teflon számos rakós kivett spiccű második tagra passzol további visszavágás nélkül

A gumizásnál még egy dolgot figyelembe kell venni, mégpedig azt, hogy minden gramm, ami a botunk spiccébe kerül, hatványozottan hat a botunk viselkedésére. Sem a gumi, sem a gumirögzítő termékek nem a legkisebb, legvékonyabb méretek, amit használunk. Ha egy vékony latex gumival oldanánk meg a gumizást, talán még könnyebb lenne a botunk, még kisebb lenne a belógása, de mióta kipróbáltam a csőgumikat és utána kezembe került egy olyan bot, amiben talán 1,6-os színes gumi volt, olyan volt a kontraszt, mintha drótkötél lett volna a botban, mintsem gumi, annyira merevnek tűnt a csőgumihoz képest. Ezért nem is használom már ezeket a gumikat. Mivel nem versenyzem, nincs jelentősége, hogy nem 15, hanem 50 cm-t vágok vissza a botomból, hogy a latex helyett már a csőgumi is beleférjen.

Az eredeti spicc és a teflonnal ellátott második, vágás nélküli tag
Szembetűnő a különbség

A gumizást (ha a kivett spicctagot 1-es tagnak nevezzük) a kettes és hármas tagba teszem, ami - mint már írtam is - teleszkópos rendszerű. Talán annyi lehet a hibája, hogy ennek a két tagnak a hossza olyan 2 méter körüli, amit én kicsit rövidnek tartok. Pláne akkor fájt a szívem, amikor a 3 méter csőgumiból olyan 50-60 cm-t le kellett vágnom, még, ha a Fox gumirögzítő kúpra fel is tudtam tekerni jó pár cm-t, hogy ha a későbbiekben elfárad a gyorskapocsnál a gumi, le lehessen vágni nyugodtan, és legyen tartalékom újrakötni.

A Fox gumirögzítő kúpon 2 különböző méretű lyuk van. Húzzuk át a megfelelőn a gumit, és kössünk rá csomót!
A forgatható létrára feltekerjük a tartalék gumit a kellő feszességig
Ha kész, pattintsuk be a megfelelő vájatba a létrát…
… így majd a létránk alá befér a kúpot kihúzó segédeszköz

Bot begumizva, mehetünk a vízpartra. A tesztpálya a nyíregyházi Verba tanya. A tapasztalatok alapján, ha ezt a vizet kibírja egy bot, akkor mindent kibír. Remélem, lesz megfelelő jelentkező hal, aki teszteli a botot, gumizást.

Sokféle mag, pellet, kukorica ment be a halaknak
A viharos szél miatt az elemekkel is meg kellett küzdenem

Az etetést a saját rakósommal oldottam meg, mégpedig úgy, hogy az etetőcsészés top szettel a betolt X2 Bottom Line rakós spiccéhez poharaztam be mindenféle magokat, pelleteket, mivel ehhez a bothoz nincs külön csészés top szettem. Erre a problémára megoldás lenne a FOX Bait Dropper - amiről a Fox Ambush rakós bot tesztírásban már olvashattatok - feltéve, hogy nem felejtem otthon. Így a csúzlizás mellett maradt a másik rakóssal való ráetetés. A csalogatóanyagok a vízben, kezdődhet a horgászat!

A vízmélység 2 méter körüli, így már a szereléket is úgy gyártottam le, hogy a gumizott két tagnál egy taggal hosszabbra, tehát összesen négy tagosra készítettem el.

Kárász az elsők között

Az első, ami szembetűnő a boton, hogy lógós, pontyos bot. A rakós botoknál 2 fő összetevő határozza meg a botok karakterisztikáját, viselkedését: a karbon (szénszál) és a gyanta. A magas széntartalmú botok könnyebbek, merevebbek, gerincesebbek lesznek, ugyanakkor törékenyebbek, míg a magas gyantatartalmúak erősebbek, hajlékonyabbak, ugyanakkor nehezebbek, libegősebbek és lógósabbak lesznek. Az X2 Bottom Line rakós az utóbbiak közé tartozik. Az biztos, hogy igen komoly fizikummal kell rendelkeznie annak, aki ezzel szeretne végigkeszegezni egy pörgős versenyt, de ilyenkor mindig eszembe jut Csabio barátom mondata: „fogtam én már seprűnyéllel is halat anno, és amikor kezdtem a horgászatot, a földhöz vertem volna a s.ggem, ha ilyen bottal horgászhattam volna…”. Tény, hogy a botok gyártási technológiája gyors ütemben fejlődik.

Kapásra várva

Ez a bot pár évvel ezelőtt még komoly bot lehetett volna az akkori 1200-1600 grammos botok között, de a mai piaci kínálatot nézve már nehéz botnak számít. Mégis azt mondom, hogy ennél a botnál húszezer forintról beszélünk a komplett bot esetében, ami egy komoly botnál egy 2 tagos top szett ára.

A Preston középső rakós-tartóval egészen kényelmesen használható

Az etetésen, amint beérik, szépen lassan megjelennek a compók és a kárászok, de valamiért nagyon gyengén eszegetnek. Alig van egy-egy kapás, ami vagy a rendkívül frontos időnek, vagy a viharos erejű szélnek tudható be. Végre egy elhúzós kapásra bevágva boldogan konstatálom, hogy elindul kifelé a botból a gumi. Ez már nem az ismerős, fenék felé visszatörő compó szokásos fárasztása, hanem valami jobb hal van a horgon. A bot lógóssága abban a pillanatban megszűnik, amint lerövidítem top szettre, a hatalmas lyukon vígan táncol kinn a 2,4 mm-es gumi. A halat a felszínre húzva a merítésnél látom meg, hogy egy 2 kg körüli csuka éhezett meg a 2 szem epres kukoricára, amit a szabályosan a szája szélébe akadt horog is bizonyít. Mi lesz itt ma, ha a csukák is zöldségnapot tartanak?

Mi van a horgon?
Még egy szaltó
Megvagy!
Örömöm határtalan
Bolond vegetáriánus csuka

Ahogy a csukát levettem az etetésről, megint megindultak a compók és a kárászok. Újabb halakat fogok, majd megint szünet következik. „Áhh, itt vannak a pontyok végre!”, gondoltam, és már jött is az elhúzós kapás. Bevágok, és már szalad is ki a gumi. Jó hal, nem compó. Ismét húzom felfelé, amikor a változatosság kedvéért egy kettesforma süllő vigyorog rám a horoggal a szájában. Epres kukorica, nesze neked… Ennek a halnak sajnos több esze volt a csukánál, hatalmasra nyitotta a száját, amitől ki is akadt a fogai közül a horog, és köszönés nélkül távozott. Mindegy, gondoltam, legalább már ez sem az etetésemen fekszik. Újra beetettem, és mivel a halak nem voltak túl jó étvágyuknál, elmentünk egy kis ebédért mi is…

Ha már a halak nem esznek…

Ebéd után sikerült még egy pontyot és pár újabb kárászt, compót szákba terelni. A mérlegelésnél a napi termés 10 kg körüli hal volt.

Összegzésül a botról azt lehet elmondani, hogy nehéz, lógós, viszont jó pontyos bot. Én több mint fél napot horgásztam vele kézben tartva úgy, hogy egy kézzel fogtam, míg elöl az általunk csak „járókeretnek” becézett Preston rakóstartón volt a bot. Így teljesen használható volt. Meg kell, hogy mondjam, én a saját botomnál is két görgőt használok, és ezeken tologatom a botom, ezért ugyanezt használtam ennél a botnál is. A két görgő oka meglehetősen egyszerű, minek emelgessem a botot feleslegesen, amikor a dupla görgő meg elöl a „járókeret” megkönnyíti a bot betolását, rövidítését? Két görgővel a bot libegése is kisebb, mintha csak egy görgőn tolnánk végig, és igen hamar kézbe emelnénk. Mind a három jó hal fárasztásakor lehetett érezni a top szetten, hogy van még benne bőven erőtartalék. Az erős gumizás még jóval erősebb hallal is elbírt volna.

A bot szárazon teljesen normálisan csúszik, bár elkelne rajta egy bevonat, ami eltünteti a spirálszerű anyagszerkezet redőit, ez a rövidítésnél kényelmesebbé tenné a használatot. Sajnos módomban állt esőben is kipróbálni a botot, hála az igen változatos időjárásnak. Ebben az időben a rakós ugyanúgy viselkedett, mint a többi bot, csúszott rendesen, tehát ha nem villámlik, az eső miatt a vizes botfelület nagyon könnyűvé teszi a bot használatát. (A villámlásra vigyázzunk! Sose horgásszunk olyan időben, amikor a környékünkön villámlik!)

Lelkes közönség

A bot ára pedig talán a legnagyobb pozitívuma. Az a Shimano top szett, amire ezen a napon a cikkhez szükséges fotózásban segédkező kollégám rálépett, tizenpárezer forint. Itt 19.990 forintért komplett botot lehet venni, igaz, ezért a pénzért kompromisszumokat kell kötnünk: ezzel a bottal kemény feladat a keszegezés, viszont gond nélkül tudunk az átlagos méretű pontyokra horgászni vele. Ha mégsem jönne be a rakós mókával járó felszerelés cipelés, cuccolás, akkor még mindig csak 20e Ft-ot költöttünk el erre az új technikára!

A teríték

Na, nézzük akkor a konkrét árat, mennyibe van ez a bot, amit összeraktam a teszt kedvéért:

X2 Bottom Line rakós bot - 19.990 Ft

FOX Fluro Carp csőgumi - 2.990 Ft

STONFO Gumis gyorskapocs - 380 Ft

FOX Tensioner System Pole Bung (gumirögzítő kúp) - 1.700 Ft

FOX külső teflon - 600 Ft

A viharos, frontos idő ellenére sikerült pár szép halat szákba terelni

Mindösszesen 25.660 Ft-ból van egy használható kezdő rakós bot és egy minden igényt kielégítő gumizás, ami kiküszöböli a bot és horgász hibáit. Annak, aki nem tud 50-100 ezreket költeni egy rakós botra, de szeretné kipróbálni ezt a módszert, megfelelő lehet ez a bot is!

Ennél nagyobbak megfogására is képes!

Írta: Takács Péter (t_peti)