A tanítómester

A horgászat egy eléggé összetett sport, benne számtalan módszer és lehetőség ígér eredményt. Gyakran elkísér a vízpartra az egyik legrégebbi tanárom. Némán lesi, mit teszek, néha megveregeti a vállam is, gratulál. Még mindig próbál tanítani. A legutóbbi horgászaton is végig mögöttem állt, és csak csendben mutogatott a nád szélére az eredményesség érdekében.

Abádszalókon, a Tisza-tó partján ülve vártam a kapást. Rakós bottal próbáltam dévéreket fogni. Mindig konkrét céllal megyek a vízpartra, céltudatosan próbálok horgászni. De nem titok, bizony gyakran megesik, hogy nem úgy mennek a dolgok, mint ahogy azt mi elterveztük. És sajnos ez nem is mindig rajtunk múlik.

Csak kanyarog a gát…
Vad terepen nagy hasznát vesszük egy minőségi záródugónak! A plusz súly a bot kezelhetőségét is befolyásolja

Mozdulatlanul ültem a ládán, vártam, hogy történjen valami: hogy elmerüljön az úszó, vagy csak hogy táncolni kezdjen, vagy valamerre szaladjon. De semmi. A gátoldalban a tücskök adtak koncertet, százak zengték ugyanazt a rövid dalt újra, és újra. Az úszót feledve egy nádszélen ügyeskedő nádirigót figyeltem, ahogy egyik növényről a másikra röppen, megragadva azt, egyensúlyozik rajta, és csak keresi a táplálékát. Nem láttam enni, csak röpködött fel, s alá. Picit hasonlított rám. Próbálkozik, de valahogy nem megy most neki sem.

Egy sáska… (majdnem tücsök, de mégsem)

Az idő múlása is valahogy lelassult, vontatottnak éreztem már mindent. Órák óta ott ülök, és a terv már füstbe ment. Csak hébe-hóba sikerül egy-egy apróságot elcsípnem. Legtöbbször csak a mohó küszök szolgáltak némi izgalommal. Horogra akadt nem egy hatalmas példány is. De valahogy most ez sem örvendeztet.

Tanárom csak a nád szélét nézi. Ujjal mutogat valamire. Először nem értem, mit szeretne, majd a hajlongó nádszálak elárulják szándékát. A halak a nád szélében mozognak. Nem tudom, mik lehetnek, bízom a nagy bodorkákban, kárászokban, esetleg egy-egy compóban. Lövök egy kis csontit oda, ahol a mozgást láttam, ráfordulok a rakóssal, és várakozom. Az úszó lassan alámerül. Megemelem a botot, és a gumi már ki is szalad. Pár perces küzdelem után merítem az első pontyot. Nem nagy, inkább kicsi. Alig 20 centi, de legalább valami komolyabb az eddigi babérlevél méretű halak után. A fogást sikerül még párszor megismételni, ám most már erősebb gumizással és szerelékkel. Ráérzek az ízére. Lassan letelik az aznapra szánt időm, de már megvan az új terv a holnapi megmérettetésre.

Az első kispontyok egyike…

Másnap hajnalban még koromsötétben érkeztem. Csendesen pakolásztam. Az este lekötött jó masszív szereléket akasztottam a vastag csőgumival ellátott top szettem végére, majd nekiálltam az etetőanyagot előkészíteni, hadd legyen ideje a nagyobb szemcséknek is átnedvesedni.

2 kilogramm Haldorádó Ponty Piros etetőanyagot kevertem be sok csemegekukoricával és némi VDE epres carp pellettel. Hogy miért is ezt? Mert a terv a következő volt: az itteni halak nincsenek hozzászokva a horgászokhoz, félősek, de egy sötétebb tónusú etetőanyag, aminek kellemes, gyümölcsös illata van, csak jó hatással lehet rájuk. A keverék ráadásul kiválóan tapad, nagy mennyiségű szemest, illetve pelletet képes összetapasztani.

A keverék alapját a Haldorádó Piros Ponty etetőanyag szolgáltatta

Mire mindennel elkészültem, minden a helyére került, és kellemes fényviszonyok uralkodtak. Már volt esélyem, arra hogy lássam az úszóm. Szép lassan világosodik, neki lehet állni a horgászatnak! Az etetést kizárólag csészézve oldottam meg. Nem akartam zajt csapni. Öngyilkosság lett volna. A tanár úr erre már rég megtanított.

Nem kellett sokat várni az első kapásra. A bevágást követően picit elszontyolodtam, mert csak egy aprócska hal akadta horgomra. Ám mikor kézbe vettem a horog eltávolítása végett, mégis csak fülig csúszott a számszéle. A nap első hala egy compó volt. Nem nagy, azt is mondhatnám, igencsak kicsike. De compó. Régi kis kedvencem ez a faj. Életem első példányát is itt, a tavon fogtam. Azonnal visszaengedem, persze néhány kívánsággal kísérve a búcsúzást.

A kis gyönyörűség

Régóta használom a BigCarp CSL aromáit, amikből az abszolút kedvenc a kolbászos. Elég büdös, és eléggé kis undi, mikor a kukoricára önti az ember. De a jó fogásért mindent! Most is ebből teszek a horgomra. A viszonylag nagy horogra kettő szem kényelmesen elfér. Így tolom vissza a botot az etetésre.

A szerelék
Kapásra várva

A nyílt vízen randalírozó balinokat figyelem, olyan vehemensen hajtják az apróhalat, hogy azt öröm nézni. De valami megváltozik, a bot elnehezedik és próbál szabadulni a kezemből. A gumi csak szalad kifelé, azt hiszem, meg se akar állni! Komolyabb vendég várható. Sikerül visszavezetnem a nádból, a nyílt vízen folytatódik a küzdelem. Egyre esélyesebbnek érzem magam. A felszerelést még tavasszal egy hasonló helyen végzett pontyozásra állítottam össze. Nem féltem.

Gyorsan ki kell fordítani a nádból…
… a nyílt vízen már biztonsággal fáraszthatjuk
A rövidítésnél fokozottan figyeljünk…
… és csodában lehet részünk!

Egy igazi tiszai nyurgapontyot köszönthetek a szákomban. Gyönyörű színekben, egyedi vonásokkal bíró példány.

Újabb gombóc etetőanyagot csészézek be, úgy látom, tetszik a halaknak a keverék. A következő pontyra sem kell sokat várni, és az azután következőre sem. Hát most elmondhatom, minden úgy megy, ahogy terveztem. Az etetőanyag nem riaszt, csak csalogat, a kolbászos kukorica hozza a szokásos formáját, és a halak is kitűnő partnerek.

Dolgozik a gumi
A Tisza ajándéka, egy újabb ponty!

A fogás elég vegyes, megérkeztek a törpék is, illetve néhány méretesebb keszeg (vajon tegnap merre jártak?), egyre élvezetesebb a horgászat. Ráadásul a törpék se kicsik, nem az a zavaró méret.

Öt pontyot sikerült a szákba terelni, és további kettő távozott még idő előtt. A három méretes ponty a szákban pihen. Félreteszem megrögzött sporthorgász hozzáállásom, most a gasztronómiai élvezetekre is gondolni kell. Évente egyszer-kétszer csak megengedhetem magamnak.

A kis zömök…

Megérkezik a halőr is. Jó látni, hogy rendesen végzi a dolgát. De a tanár úr most is a hátam mögött áll, és csak megveregeti a vállam. A személyimet hordani kéne, de hála az égnek, a halőr elnéző. Gratulál a fogáshoz, álmélkodva hallgatja a nap eseményeiről szóló beszámolót. Majd újra hivatalosra vált a stílusa, és újfent jogosan. Írásbeli figyelmeztetést kapok, hála az égnek nem ragozza tovább a dolgot. Nem töltöttem ki a fogási naplót.

E kötelességemtől el vagyok szokva, számomra nem természetes, bármennyire is mondogatja. Idén pár dévért leszámítva, amit sütni vittem, egy halat nem raktam még el. A fogási naplót jóformán csak az év végén veszem kézbe, hogy leadjam.

Lassan elfogy az etetőanyagom, a nap is nagyon melegen süt már. Befejezem a horgászatot.

Szerelmem, a Tisza-tó

Elégedetten dőlök hátra a kocsi ülésében. Most is sokat tanultam, a mester tanított. Tanította, hogy ha nem megy valami, akkor nem kell erőltetni. Mindig van más lehetőség. Tanította, hogy az irataim mindig legyenek nálam, és hogy a fogási naplót bizony vezetni kell. Hát így lett az én tanítómesterem az élet.

Írta és fényképezte: Futó Márton (marci88)