Hat nap a Tiszán 2. rész - A Paradicsom meghódítása

A cikk előző részében bemutattam az alkalmazott szereléket, etetőanyagot és a meghorgászott helyet. Cikkem jelen, záró részében már nem szeretném ismételni önmagam, hiszen az előbb felsoroltak azonosak maradtak mind a hat nap alatt, csak mindig egy nappal előbbre fordult az idő kereke, és újabb kicsónakázással vettük birtokba minden reggel a Paradicsomot.

A kora reggeli indulásokat csak úgy tudtuk teljesíteni, ha időben zuhanyzásra adtuk a fejünket a vacsora és a kellemes esti értékelő és tervező beszélgetések után. Az első horgásznap utáni éjszakán nem igazán jött álom a szememre, a csodás dévérek csónakhoz vezetése még mindig a karomban volt. Hátha a következő napok is így, vagy még szebb eredményekkel kecsegtetnek. Már csörög is az ébresztő, indulás.

Hajnalban még \'füstölt\' a víz, mikor kiérkeztünk

Kora reggel az ember nem igazán koncentrál másra, mint a várható halakra. Egyetlen kivételt talán akkor tesz, ha a hőmérő 8 Celsius-fokon áll. Második reggel kicsit a hőmérő higanyszála lejjebb húzódott. Mikor a Tiszára értünk a kikötőből a hideg levegő és a melegebb víz hőmérsékletének különbsége miatt, gomolygó pára szállta meg a vizet, mint egy horror filmben.

Útban a merítő felé, a vizet szántva

A pára lassan felszállt, köszönhető a melengető hajnali napsugaraknak. Vízben a szerelék, jöhetnek a halak. A tegnapi pergetőbotom meggyalázása után Géza kölcsönadta varázspálcáját, egy SPRO Shadow X feedert. Nem is kellett sokat várakoznunk, a túlsó part felé meredező botspiccemet egy dévér cincálta a víztükör irányába. A „jó tenyeres” kategóriába soroltam, s egyben megadta a nap alaphangulatát. Fognak itt jönni a halak, szépen sorban - gondoltam, miközben csaliztam és az etetőkosarat töltöttem, remélhetőleg a halak kedvére. A visszaigazolásra kicsit várni kellett, de megérte.

Kedvenc elfoglaltságom - az ekkora halakból való horogszabadítás lett

Amíg a botom mozdulatlanul kémlelte az eget, Géza szép dévért segít a fedélzetre, közös saccolás alapján kiló húsznak gondoljuk. Igazán biztató, hogy ilyen halak jelzik vissza, hogy az általunk alkalmazott módszer helyes és ízlik az etetőanyag. Aztán beindultak a halak, kapás kapást követ. Alig volt időnk reggelizni, szerencsére a halak állandó elfoglaltságot adtak. A második nap hozta a legszebb halakat, hét darab 70 deka és kiló közötti dévért fogtam, a többi kisebb mellett.

Az ilyen biztató előjelek, mint az elmúlt két nap, még jobban sarkallják az embert a jobbra, a többre és természetesen a szebb halakkal való tisztes küzdelemre. A harmadik napon már 11°C volt a hajnali hőmérséklet, reméltük, ez kedvezően befolyásolja a halak kapókedvét, s a pontyok is lassan beállnak a dévérek asztaltársaságához. Nem azért óhajtottuk a pontyokat, mert ez magyar specialitás, csak egyszerűen szerettünk volna a finom botokkal ilyen élményeket is átélni. Ez a nap is hozott szívmelengető horgászélményeket

Már biztos helyen...

A napot egy hosszú előkés szerelékkel nyitom, ha nem lesz érdeklődés, akkor módosítok valamit. Nem volt számottevő érdeklődés, csak egy-egy finnyás odapöccintés. Az előkét rövidebbre akkor szükséges venni, ha nem vesszük észre a kapásokat, vagy mélyre nyelnek a mohó halak, esetleg túlságosan bátortalanok.

Most először nem az előkét szabtam rövidebbre, - pedig máskor ezzel kezdem -, hanem a három csonti helyett egy szem kukoricát tűztem a horogra. Bedobás után megvártam, amíg a csali a nem jelentéktelen mélységbe lejut és biztosan megveti az etetőkosár a szárnyát a fenéken. Utána feszítettem a felesleges damilt, de a spicc továbbra sem akart meggörbülni. Megemeltem a botot és a damil teljesen laza volt. Tekertem még néhányat az orsón és bevágtam. Helyesen tettem, egy közel kilós dévér volt a jutalom. Ezen a napon a kukorica volt a nyerő csali, de önmagában nem igazán kedvelték a halak. Jobban tetszett nekik, ha egy szem csontival szendvicsként kínáltam fel.

A garda nagy örömet szerzett

Erőteljes kapásba húzok bele, a hal erőteljesen védekezik, nem adja könnyen a szabadságát. Valószínűleg azért, mert még akkor nem tudta, hogy hamarosan vissza fogja nyerni, a horgászat végeztével. Egy ezüstös ruhába öltözött garda. Igazán szép látvány az erőteljes napsugarak fényében. Ne sokkal később ismét horgomra került egy, az előbbihez hasonló méretű példány.

Az ekkora karikák már erőteljesen húznak

A következő nap a dévérek száma egy kicsit megcsappant, de még így is a fogott halak számának több mint felét tették ki. Ez a nap a karikák hatalomátvétele volt. Minden nap fogtunk belőlük eddig is, de most különösen éhesnek bizonyultak. Hatalmas pocakot zabáltak maguknak. A bevágás utáni pillanatokban már el tudtuk dönteni, hogy milyen hal van a horgon. A fejrázás, hevesen kirohanás és a mélybetörés a karikák jellemzője. Kitűnő partnernek bizonyultak.

Egy friss küzdelemből való szabadulás nyomai

Az előző cikkemben azt ígértem, hogy érdekességekről is beszámolok. Ígéretemhez híven, álljanak itt ezek a megfigyelések. Az utolsó előtti napon ismét a csontié lett a főszerep, szépen hozta a halat mindenféle trükkök bevetése nélkül is. Az érdekesség az volt, hogy ezen a napon volt arányaiban a legtöbb a dévér. Közülük viszont öt sérültet is találtam. Mind az öt szinte azonos helyen volt sebesülve, a farok alatti úszó elejénél. Volt teljesen friss, és már tökéletesen gyógyult seb is. A halakat nyilvánvalóan alulról érte a támadás a nyomok tanulsága szerint. A különös az, hogy más halfajokon egyetlen sebet sem észleltünk, csakis a dévérek estek ilyen támadás áldozatává (a fogott halaink közül).

\'Felkavaró\' élmény

A másik dolog, amire felfigyeltünk, hogy a halak bátrabban veszik fel a fellibbentett, mozgatott csalit. Ha egy-két percig nem volt kapás, akkor „letelefonáltunk” a pikkelyeseknek úgy, hogy egy-egy erőteljesebbet húztunk a damilon, amire azonnal válaszoltak. Ha elhaladt előttünk egy hajó, ami felkavarta a vizet, utána lehetett kapásra számítani, meg egy kis hintára is.

Ezzel a grafikonnal szeretném szemléltetni a fogott fajokat, illetve a napi fogások összetételét. Látható, hogy a dévér uralta fölényesen a mezőnyt, a hat nap alatt kifogott összes hal majdnem háromnegyed részét tette ki. Három faj volt jelen a haltartóban minden nap, a dévér, a karika és a törpeharcsa. Alkalmi vendég volt a garda, a lapos- és a bagolykeszeg.

Egy ilyen portréért a világból is kiutazna a finomszerelékes horgász

Összességében, tényleg a Paradicsomban éreztem magam. Szép halak, jó társaság, repült az idő. Minden nap megfogtuk fejenként a 45-55 halunkat és egyszer sem mérlegelt egyikőnk sem 15 kiló alatt. Kettőnk összfogása a kétmázsás határ közelében volt. Mit lehet ezek után mondani és kívánni?!