II. Gyermek és ifjúsági horgásztábor a Vadkerti-tavon

A Soltvadkert-Kiskőrös Petőfi Horgászegyesület által szervezett gyermek és ifjúsági horgásztábor második turnusához érkeztünk. Alig három hét telt el az első felvonás óta, máris új horgásznövendékek várnak arra, hogy benépesítsék a horgászok táborát. A július 24-től 28-ig tartó turnusban 16 gyermek vett részt, köztük olyan is, aki még sohasem fogott horgászbotot a kezébe. Mindezidáig.

Hétfő
Megkezdődött a II. gyermek és ifjúsági horgász tábor. Reggel 8 óra táján már elkezdtek gyülekezni a leendő táborlakók. Nagy meglepetésre két olyan gyermekkel is találkoztam, aki három héttel ezelőtt is itt voltak. Fanni és Gergő igazi fanatikus horgászok, amit az előző táborban is megmutattak.
A gyülekező után Ungvári Ferenc, a Petőfi Horgászegyesület alelnöke köszöntötte a résztvevőket, majd rövid ismerkedés után Borsos Józsi barátommal ismertettük a napi teendőket. Józsi rendkívül segítőkész és barátságos, akivel öröm volt együtt dolgozni, mivel kiváló az összhang. A programokat csakúgy, mint az előző turnusnál, most is igyekeztünk úgy összeállítani, hogy a gyermekek számára minél több aktív horgászat jusson a 9 órától 15 óráig tartó foglakozásokon. A táborozóknak 4 nap áll rendelkezésére ahhoz, hogy a horgászathoz szükséges alapvető lépéseket elsajátítsák, majd az 5. napon, egy horgászversenyen mutathatják meg a megszerzett tudást. A táborral ezúttal is az volt legfőbb célja az egyesületnek, hogy a résztvevő gyerekek természetszerető és horgászatot kedvelő felnőtt emberekké váljanak. Továbbá céljuk a horgásztársadalom, ezen belül az egyesületi tagok fiatalítása, közösségi életre való tanítása.

A gyülekező után máris munkához láttunk, a horogkötéssel kezdtünk

A Vadkerti-tó bemutatása, illetve a tóban élő leggyakoribb halfajok ismertetése után rövidesen munkához láttunk. Elsőként a horogkötést vettük górcső alá. A mostani csapat lényegesen nagyobb érdeklődést mutatott a horogkötés iránt, mint akik az előző táborban vettek részt. Sőt, mi több, segítségem is akadt. Az első turnusban Gergő már elsajátíthatta a horogkötés fortélyait, így lelkesen segített a többieknek. Akadt, akinek gyakorlatilag semmilyen tapasztalata nem volt eddig a horgászattal, Tamás például sohasem fogott még horgászbotot a kezében. Volt viszont olyan is, aki már évek óta csaknem önállóan horgászik, és a kötésekkel sem akadt különösebb problémája. Olivér mutatta be elsőként a többieknek, hogyan is kötünk fel egy horgot helyesen. Kisebb-nagyobb nehézségek árán végül mindenkinek sikerült végrehajtania a feladatot, azaz legalább három horgot megfelelően felkötni, mire elérkezett az ebéd ideje.

Gergő és Olivér mutatta be a többieknek a legfontosabb lépéseket
Így már majdnem jó lesz…
… de azért van még mit gyakorolni

Természetesen ezúttal is gondoskodtunk a gyermekek megfelelő élelmezéséről, illetve az alapvető higiéniai körülmények megteremtéséről. Az ebéd után mindenkinek összeállítottunk egy spiccbotos készséget, és kezdődhetett a várva várt horgászat. A gyermekek ezen a délutánon is folyamatos elfoglaltságot biztosítottak a gyakori elakadásokkal, szerelékvesztésekkel, de örömmel és készségesen igyekeztem mindenki problémájára megoldást találni. A tábor első napja tehát jó hangulatban telt, így bizakodva vártuk a másnapi folytatást...

A gyermekek megfelelő élelmezéséről ezúttal is gondoskodtunk
Ebéd után mindenkinek felszereltünk egy-egy spiccbotot
Csapatunk készen áll, kezdődhet a horgászat!
Tamás még soha életében nem horgászott, így büszkén mutatta legelső fogását
Ajjaj, ezt nagyon benyelte
Hát ez meg milyen hal?

Kedd
Gyülekező a szánkózó dombnál. Reggel 9 óra táján mindenki megérkezett, elkezdődött az elméleti oktatás. A fő téma a különböző horgászmódszerek ismertetése, valamint az etetőanyagok és horogcsalik alkalmazása volt, emellett gyakoroltuk a horogkötéseket, illetve az úszós készségek összeállítását is. Utóbbi még sokaknak nehézséget okozott, ám lelkes segítőim voltak ebben is, így mindenkinek sikerült végül megoldani a feladatot. Az előző nap folyamán egy hidegfront érkezett, heves zivatarokkal tarkított időjárásunk volt. Szerencsénkre a vihar csak a késő délutáni órákra érkezett meg, így minket igazából nem érintett a táborban. A front hatására egy kicsit lehűlt az idő, de nem annyira, hogy ez elvegye a kedvünket a horgászattól. A gyermekek ma is jól érezték magukat, már várták a következő nap új feladatait.

Ma is aktívan kezdtük a napot
A folytatásban úszós készségek összeállítását gyakoroltuk
Na, még egy pici súlyt tegyünk rá!
Fanni ezúttal is lelkes volt, már önállóan oldotta meg a feladatot
Laura és Csenge még horogkötést gyakorolták
Délután ismét a horgászaté volt a főszerep…
Vidám, mosolygó gyermekek, akik láthatóan élvezték a horgászat minden pillanatát

Szerda
Ezen a napon az alapvető etikai és a vízparton való viselkedési normákat ismertettem a táborlakókkal. Ezután a legfontosabb hazai őshonos halfajokat, azok táplálkozási szokásait és élőhelyeit ismerhették meg Borsos József előadásában. A gyakorlati téma ezúttal a különféle etetőanyagok összeállítása, bekeverése, illetve azok felhasználási módozatai voltak. Ahhoz, hogy a halakat horgunk közelébe csaljuk, szükségünk volt némi etetőanyagra a délutáni horgászat folyamán. Ennek elkészítése mindenki számára izgalmas pillanatokat tartogatott. Az összeállítás, bekeverés, illetve a különféle adalékok, aromák hozzáadása után megtanultuk az etetőanyagokat átrostálni, illetve gombócokat formálni belőlük, melyek a délutáni horgászathoz való alapozó etetést biztosították. Az ebéd után kellemes időben horgászhattunk, sokszor igazi meglepetések is horogra akadtak, elsőre nem kis riadalmat okozva.

Ma az etetőanyagok összeállításának, illetve bekeverésének különféle módozatait mutattam be
Majd a fiúk…
… és a lányok is bekapcsolódtak a munkába
Ez az igazi csapatmunka!
Na, hadd lássam… Tökéletes!
Gergő a délutáni horgászara készített néhány etetőgombócot
Kié lesz az első hal?
Dominik fogása ez az apró ponty
Imi, segíts! Teknőst fogtam!
Nem várt dolgok is horogra akadtak a nap folyamán

Csütörtök
Táborunk 4. napján az elmúlt néhány napon tanultakat foglaltuk össze, illetve gyakoroltuk a délelőtt folyamán. Elméleti témában a helyi és országos horgászrend ismertetése mellett a halakkal való kíméletes bánásmód és a természetvédelem került napirendre. Szerencsére a gyermekek fogékonyak voltak a tanulásra, a táborlakók nagy része véleményem szerint kellően felkészült, viszont akiknek kevésbé ment a különféle feladatok végrehajtásra, azokkal külön-külön is foglalkoztam. Ezúttal is kiemelt célom volt a megfelelő felkészítés, hiszen mindenképpen arra törekedtem, hogy a versenyre a gyermekek olyan alapvető tudás birtokában legyenek, amely segítségükre lehet. Egy esetlegesen leszakadt horog vagy nádba akadt szerelék pótlása gyakori probléma, ezeket most már szinte mindenki önállóan képes megoldani. A rutinosabbak közül néhányan betekintést nyerhettek a feeder végszerelékek világába, majd a kosárba töltött etetőanyagok, illetve a felkínált pelletek víz alatti viselkedését is bemutattuk. Délelőtt rendkívül kellemetlen, esős és hűvös időjárás volt, így az elméleti és gyakorlati oktatás csaknem délig elhúzódott. Szerencsére az ebéd után jutott idő egy kis horgászatra is, így mindenkinek lehetősége nyílt gyakorolni a következő napi megmérettetésig: a tábor befejező napján az eddig megszerzett tudást és tapasztalatokat egy horgászversenyen is bemutathatják az ifjú horgásznövendékek.

Volt, akinek még bőven elkelt a segítség, velük egyenként is foglalkoztam
Amikor az eső eleredt, a sátorban próbáltuk hasznosan eltölteni az időt
Kellemetlen, hűvös idő köszöntött ránk, de az ebéd után elállt az eső, így szerencsére tudtunk egy kicsit horgászni is
A lányok ezúttal is kitartóak voltak
Úszó – verseny
Laura utolsó hala a horgásztáborban, sajnos a másnapi versenyen egyéb elfoglaltságai miatt nem tudott részt venni
Viktor mutatja büszkén a fogását
Gergővel már a dobási technikákat is gyakoroltuk

Péntek
A horgásztábor befejező napjához érkeztünk. Reggel már mindenki izgatottan várta a verseny kezdetét. Sajnos két gyermektől már az előző nap folyamán elköszöntünk, akik egyéb elfoglaltságaik miatt nem tudtak részt venni a tábor utolsó napján. Józsi a halakból készíthető különféle ételek mellett ismertette a horgászverseny szabályait. Az egyenlő erőviszonyok miatt most is úgy döntöttünk, hogy mindenki egy bottal és úszós készséggel horgásszon, annyiban módosítva az első turnushoz képest, hogy az úszós készség tetszőleges lehet, így orsóval felszerelt bottal is próbálkozhat, akinek lehetősége van rá. A Soltvadkert-Kiskőrös Petőfi Horgászegyesület támogatása mellett ezúttal is minden gyermekek számára biztosítottunk horgászbotokat, horgászathoz szükséges kiegészítőket, csalikat és etetőanyagokat, melyet a tábor befejeztével természetesen haza is vihettek a gyermekek.

Megkezdődött a horgászverseny, hajrá fiúk…
… és persze hajrá lányok!
A csontkukac volt a legnépszerűbb csali. Vajon milyen hal lesz a következő?

Az időjárásra nem volt panasz, bár elég szeles időt fogtunk ki, mely nem kedvezett a finom úszós készséggel horgászó gyermekeknek. A halfogás kivételével persze minden lehetséges segítséget megadtunk a gyermekek számára, hogy a verseny alatt folyamatosan tudjanak horgászni. A legtöbb esetben az apró halak, elsősorban törpeharcsák által mélyre nyelt horgok, illetve a fára, nádasra akadt szerelékek mentéséhez hívtak segítségül. Ezek megoldása mind időigényes feladat, így több készségünk is készenlétben volt, melyekkel a gyermekek horgászhattak, amíg a „gyorsszerviz” orvosolta a problémákat.
A versenyen mindvégig kiélezett küzdelem zajlott, sokáig úgy tűnt, hogy a lányok között dőlhet el a győzelem. Csenge és Fanni sokáig fej-fej mellett haladtak az élen, de a két fiú, Olivér és Gergő eddig megszerzett rutinja és tapasztalata a versenyen is szép lassan kibontakozott. A mérlegelés azt mutatta, hogy fogások nagy részét apró karikaszegek, dévérkeszegek, törpeharcsák, küszök alkották. A táborban nagyrészt abszolút kezdő horgászok vettek részt, akiknek már a horgászati lehetőség is páratlan élményeket nyújtott, a halak mérete itt tényleg csak másodlagos szempont volt. Egy tenyérnyi keszeg megfogása is szinte „eufórikus” hangulatot váltott ki, amely még tovább fokozódott, mikor nem várt meglepetések is horogra akadtak, többek közt teknősök, rákok, kagylók. Utóbbiak természetesen nem számítottak bele a verseny eredményébe, de mindenképpen színesebbé tették a napot a gyermekek számára.

Nem várt vendég a horgon
Bálint nem hétköznapi fogása
A verseny végén megkezdtük a mérlegelést

A horgászverseny délben ért véget, majd az ebéd után következett a várva várt, nagy izgalmakkal teli eredményhirdetés. A II. soltvadkerti gyermek és ifjúsági horgásztábor versenyén az alábbi eredmények születtek:

1. Péli Olivér – Soltvadkert 1,82 kg
  10. Barna Viktor – Soltvadkert 0,55 kg
  11. Polereczki Patrik – Kiskőrös 0,49 kg
  12. Bobek Bálint – Kiskőrös 0,18 kg

A díjak már gazdára várnak
Egy újabb nagyszerű hetet töltöttünk együtt, melynek mindannyian győztesei voltunk

A résztvevők közül természetesen nem távozott senki sem üres kézzel, a díjazottak mellett az egyesület által felajánlott emlékpólóval is gazdagoztak a gyermekek. A versenyen résztvevő két lánynak különdíjat adtam át, elismerésül lelkes és kitartó hozzáállásukért. Az eredményhirdetést követően csaknem mindannyian megrohamozták a vízpartot, és újra a horgászaté volt a főszerep. A tábor záró elemeként a szülők, gyermekek, segítők, valamint a Petőfi Horgászegyesület vezetőségi tagjai ízletes grill ételeket fogyaszthattak Tóth István („Csitta Grill”) jóvoltából.

A II. soltvadkerti gyermek és ifjúsági horgásztábor záró felvonásán Tóth István („Csitta-Grill”) gondoskodott a finomságokról
Köszönjük a gyermekeknek, szülőknek és minden segítőnek, hogy részesei voltak ennek a csodálatos hétnek! Találkozunk jövőre!

A két turnusból álló soltvadkerti gyermek és ifjúsági horgász tábor véget ért. A visszajelzések és a tapasztalatok is azt mutatták, hogy a gyermekek sok szép és színes élménnyel gazdagodtak. Bizakodom, hogy az itt megszerzett tudásnak és tapasztalatoknak jövőbeni horgász pályafutásuk során is komoly hasznát veszik majd a gyermekek, emellett a sporthorgászatot előtérbe helyező, a mindenkori horgász és etikai szabályokat betartó, rend- és természetkedvelő horgászokká válnak. A Haldorádó Team hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít az utánpótlás nevelésére, a gyermekhorgászok támogatására. Örömmel tölt el, hogy külsősként e szemlélet képviselője lehettem az elmúlt hetekben, ezúton is szeretném megköszönni a Haldorádó ajánlását, valamint a Soltvadkert-Kiskőrös Petőfi Horgászegyesület vezetőinek a bizalmat. Munkám során igyekeztem minden tőlem telhetőt megtenni annak érdekében, hogy az általam megszerzett tudást, tapasztalatokat átadhassam a jövő horgász nemzedékei számára. Bízom abban, hogy jövőre is megvalósulhat egy hasonló rendezvény, ahol újra lehetőség nyílik néhány gyermek számára, hogy csatlakozzon a horgászok táborához.