Daiwa Opus Bull gyorsteszt

Daiwa Opus Bull gyorsteszt

A Daiwa nem gyakori szereplő a Haldorádó tesztrovatában, eddig csak néhány csúcskategóriás pergető orsó képviselte a márkát. Itt az ideje, hogy más súlycsoportban, és alacsonyabb árfekvésben is körülnézzünk a neves cég háza táján orsó ügyben! A cég honlapján a „heavy action spinning” kategóriában található az Opus Bull, de valószínű, hogy itthon nem elsősorban a pergetők, hanem a harcsázók és más nehéz műfajban utazók fognak felfigyelni a Daiwa új orsójára.

Lead: 1.jpg

Méret:5000
Méretsor:5000, 5500, 6000
Tömeg:675 g (névleges)
698 g (mért)
Áttétel:1 : 4,6
Visszaforgásgátló:kettős rendszerű, görgős és kilincskerekes
Fékrendszer:első fék
Csapágyak:3 + 1
Dobperem átmérője:68,8 mm
Dob magassága27 mm
Zsinórkapacitás:230 m / 0,40 mm
Zsinórbehúzás:95 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:alumínium
Dobok anyaga:alumínium
Tartozék:1 pótdob, dob alátétek
Ár:23 990 Ft
A gyártó honlapja:http://www.daiwa.com/

Tekintélyes és erős, ugyanakkor a termetéhez képest kecsesnek mondható orsó az Opus Bull, nem olyan „tankszerű”, mint egyik-másik nagy medveölő. Az újabban divatos, kihívóan tarkabarka orsók között ritka „színfoltot” jelent a feketére festett és natúr fém színben fényezett alkatrészek látványa
Nemcsak a rotor, a ház és a talp, de még a hátsó fedőlemez is fémből van. A harcsázók az ilyen orsókra szoktak gerjedni ;-)
Hasznos a hosszú (85 mm-es) hajtókar, ha nehéz szerelékkel és nagy halakkal kell bánni. A fogantyú is erre a feladatra méretezett, marokba illő gombóc, bronz perselyekkel alátámasztva
A feltekert zsinór profilja a dob magjával párhuzamos, felfelé szélesedő

A fonott zsinórok elterjedésével nagyjából egyidős a Daiwa cég újítása, a fordítva kúpos, vagyis előre szélesedő magú dob, ami a fonott zsinórok problémamentes használatát segíti elő. A vékony elemi szálakból szövött zsinórok lágysága és felületük mikroszkopikus egyenetlensége azt eredményezi, hogy a feltekercselt zsinór jobban egybeáll a dobon, mint a sprődebb, tükörsima felületű monofil. Dobáskor emiatt nehezebben válnak szét egymástól a fonott zsinór menetei, ezért a lepergő zsineg egy hagyományos alakú - előre kúposodó vagy párhuzamos palástú - dobról hajlamos lesodorni az alatta lévő meneteket is, különösen akkor, ha nem volt elég feszesen feltekerve a zsinór. Az önállósult hurkok aztán makacs gubancokká válnak, szegény horgász meg liluló fejjel bogoz ahelyett, hogy a kapást várná. Ezt a káros jelenséget küszöböli ki az előre szélesedő dob.

Külsőleg nem teljesen egyformák a dobok. Az orsón lévő dob egy kicsit díszesebb, jobban kimunkált, a pótdob valamivel szerényebb kivitelű, de funkcionálisan egyenértékű
Az orsóhoz mellékelt dob alátétek fontos kiegészítők, ha igazítani szeretnénk a zsinórprofilon
A sarkosan hornyolt „twist buster” görgő szintén a Daiwa találmánya

A hagyományos zsinórvezető görgőkkel ellentétben a zsinór nem egy, hanem két ponton fekszik fel a vályúban, ezért nem lép fel zsinórcsavarodás. Pontosabban fogalmazva az a helyzet, hogy a peremfutó orsó működési elvéből adódóan minden dobásnál menetenként egy csavarodás kerül a zsinórba, ami aztán feltekeréskor elvileg ismét kisimul (illetve fordítva, annak függvényében, hogy hogyan csévéltük fel eredetileg a zsinórt a dobra). A twist buster görgő annyit tesz, hogy nem tolja össze a sodratokat a zsinór elejére, hanem változatlanul hagyja azok eloszlását a zsinór hossza mentén. Tehát az ellen nem véd (mondaná Szalacsi Sándor :-)), hogy egy nagy körforgó vagy spirális etetőkosár bepödri a damilt.

A görgőről még annyit, hogy „nagyhalas” műanyag persellyel van alábélelve, ami jól terhelhető és a golyóscsapágynál kevésbé kényes megoldás. A szétszedése nem volt egyszerű feladat, mert a csavar alaposan be volt ragasztva csavarrögzítővel. Ha valaki saját kezű karbantartásra adja a fejét, jobban jár, ha csak külsőleg olajozza a görgőt.

Nyomórugós váltószerkezet - örök élet, meg egy nap!
A fék - a bull névhez méltóan - bikaerős, tudja a dobozra írt 15 kg-ot!
A fékcsillagban lévő spirálrugó biztosítja a hosszú fékutat és a nyomóerőt
A visszaforgásgátló zárt házban helyezkedik el

Talán nem árulok el vele nagy titkot, hogy ezeket a nagy peremfutó orsókat nem elsősorban a magyar harcsahorgászoknak gyártják, hanem tengeri horgászatra, tehát a zárt kivitel főleg a sós vízpermet elleni védelmet szolgálja. Ettől függetlenül nekünk is jól jön, ha az érzékeny alkatrészek nincsenek annyira kitéve a víznek, sárnak, homoknak.

Ugyanaz kupak nélkül…
… és teljesen kibelezve

A visszaforgásgátló garantáltan üzembiztos működését teljesen egyedi módon oldották meg: két párhuzamos szerkezet is ellátja ugyanazt a feladatot. A holtjátékmentes, görgős visszaforgásgátló mellé még egy hagyományos, kilincsműves szerkezetet is beépítettek, hogy a Bull biztosan ne hagyja cserben a gazdáját a legkritikusabb pillanatban sem.

A görgős, azonnali visszaforgásgátló a korszerű orsóktól megszokott és elvárt kényelmet szolgáltatja,…
… a kilincskerekes néma „racsni” pedig a biztonsági háttértámogatásért felelős
Komolyan vették a szerkezet szigetelését - a hajtóműház peremét is gumi szegély tömíti
A golyóscsapágy és a görgős blokk mögött még egy műanyag persely is támasztja a bronz csigát
A tányérkerék tengelye mindkét végén golyóscsapágyazott
A dobemelő fogaskerék nem közvetlenül a fém csapon forog, hanem egy műanyag persely közbeiktatásával
A dobemelő csúszka alul és felül is meg van vezetve. Alul két sín között fut egy bronz görgő, felül egy nyúlvány támaszkodik a ház belsejében kialakított bordán. Így a csúszka nem ér teljes „arccal” a fogaskerékhez, hanem felette járkál, ez is segíti az orsó könnyű futását

Összegzés

A Daiwa-istálló bikája masszív, meggyőző szerkezet. Nincs benne semmi felesleges hókuszpókusz, öncélú csapágyparádé, de mindene a helyén van, és tudja mindazt, ami egy ilyen nagyhalas orsótól elvárható. A nevéhez és tartalmához képest az ára is megfizethető. Az okos harcsahorgász ilyet vesz, hogy még nadályra is maradjon pénze ;-)

Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter