A rakós botos horgászat iskolája 5. rész - A rakós bot ára és kiválasztása

A korábbi írásokban részletesen megtárgyaltuk a rakós botok gyártását, alkatrészeit, jellemzőit. Ezekkel az írásokkal az volt a szándékom, hogy ha a jövőben rakós botról beszélünk, akkor egy nyelvet beszéljünk és az alapvető dolgokkal minden mostani és jövőbeli rakós botot használó horgász tisztában legyen. A következőkben még szót ejtünk egy zsebbevágó kérdésről, a botok áráról, majd áttérünk gyakorlatiasabb mezőkre és megpróbálok segítséget adni a bot kiválasztásához.

Rakós botok árai

A rakós botos horgászat széles körű elterjedésének köszönhetően manapság igen széles a rakós botok választéka. Ennek megfelelően az áruk is tág határok között változik. Kaphatók botok néhány ezer forinttól a milliós tételekig. Véleményem szerint a már használható botok 11 m hosszban 35.000 Ft fölött kezdődnek, azonban soha nem adnék egy milliót egy rakós botért.

A bot ára általában a minőségét is tükrözi, de nem minden esetben, ami nagy buktató lehet egy bot kiválasztásánál. Sokszor inkább a márkát kell megfizetni, mint a minőséget. Erre akkor is érdemes odafigyelni, ha külföldi boltban akarunk vásárolni. Ott ugyanis az ottani keresetekhez alakítják az árakat, nem a mieinkhez. Olasz gyártóktól származó információ, hogy ha a gyári ár 1, akkor a nagyker ár 2, a bolti pedig 4. Ez pl. Angliában teljesen megállja a helyét. Ha én is ezt a számítást alkalmaznám, akkor pl. a GENIUS Carp közel 90.000 Ft lenne.

Tehát, ha valaki rakós bot vásárlásra adja fejét, 11 m-es botnál legalább 35.000 Ft fölött, 13 m-es esetén pedig legalább 50.000 Ft fölött gondolkodjon, és ha teheti, nézzen meg több botot, hasonlítsa azokat össze. Ha ezt nem teheti meg, próbáljon meg tanácsot kérni nála gyakorlottabbaktól.

Ugyanez a helyzet akkor is, ha valaki meghatározott összeget szán rakós bot vásárlására. Ha pl. Ön úgy dönt, hogy 120.000 Ft-ot szán egy botra, nézzen szét egy kicsit a piacon, hátha talál abban az árban jobbat, megfelelőbbet. Gyakorlat híján ilyenkor is jól jöhet a segítség.

Röviden összefoglalva: a rakós botos horgászat nem az a horgászmódszer, ahol a leggagyibb bot is megállja a helyét. Ez a módszer - tetszik, nem tetszik - megkíván egy bizonyos minőséget, amiből nem érdemes engedni. Inkább várjunk addig, amíg összejön a pénzünk, de Decathlon szintű gagyikért ne adjunk pénzt.

Rakós botok kiválasztása

Talán az egész rakós botos horgászat legfontosabb részéhez értünk.

Nagyon fontos a bot kiválasztása, mert ezzel megkedvelhetjük, vagy egy életre megutálhatjuk a módszert.

A kiválasztás főbb szempontjait az alábbiakban foglalnám össze:

1. A bot felhasználási célja
  2. A bot alkatrész-ellátottsága
  3. A bot paraméterei
  4. A bot minősége
  5. A bot ára
  6. A bot márkája

1. A bot felhasználási célja

El kell dönteni, hogy a bottal elsősorban versenyezni, pontyozni, folyóvízen horgászni vagy csak úgy általában „konyházni”akarunk-e. Továbbá még egy szempontot említenék: kezdő rakós botos horgászként első botunkat akarjuk-e megvenni.

Először ez utóbbit fejteném ki egy kicsit jobban, mert ez döntő lehet a későbbiekben. Kezdőként ne szánjunk hatalmas összegeket egy botra, mert ha nem tetszik a módszer, akkor kevesebb veszteséggel lehet belőle kiszállni. Ez olyan, mint az autó: ha elhozzuk a szalonból, már csak a felét éri. Nem mindegy, hogy egy 40.000-es botnak bukjuk a felét, vagy egy 200.000-esnek.

De ne szánjunk rá túl keveset se, mert rossz minőségű bottal nem élvezet a horgászat, hanem nyűg! Ez a legjobb út ahhoz, hogy megutáljuk a rakós botozást.

Kezdésként 13 m-es bot sem kell, bőven elég egy 9,5, vagy egy 11 méteres és hozzá egy plusz top szett. Még a mini toldó sem fontos.

Ezt, a számomra ismeretlen 11 m-nek mondott (vett), a valóságban azonban még a 10 métert sem kiadó botot Rétimajorban kaptam lencsevégre

Nézzék meg, a bottartóba rakott nyél a víz szintjéhez képest jelentősen fölfelé áll, a bot hegye pedig lefelé. A bot hajlása és súlya akkora, hogy szinte használhatatlan. Ráadásul sem top szett, sem alkatrész nem kapható a bothoz, ha az sérül, még egy botot kell venni. De - gazdája szerint - olcsó volt. Ennél több jót én sem tudnék elmondani róla.

Ha be kellene határolnom egy kezdő rakós árát, azt mindenképpen 35.000 és 100.000 Ft közé tenném, pénztárcától függően.

Ha a bottal versenyezni akarunk, akkor gyors, könnyű, magas minőségű botot kell választanunk, sok top szettel. Ilyenkor a célhalak a keszegek, a botnak nem kell erősnek lennie. Ez azonban nem zárja ki azt, hogy egy-egy beugró kisebb pontyot, amelyet előkénk még elbír, ne tudjunk megfogni. Azonban ezek a botok nem pontyozásra valók, még gyakorlott kézben sem.

A pontyozó és folyóvízi botokat nem választom külön, mert mindegyiknek erősnek kell lennie. Itt is vannak azonban kifejezetten gyors, nagyhalas versenyhorgászatra kifejlesztett botok. Ezeknek súlya nagyobb, mint a keszeges versenybotoké, de nem olyan gyorsak. Nem túl „pörgős” keszeges versenyeken is használhatóak. Kiválóak folyóvízen is, ahol gyakran egész nap kézben kell tartani a botot.

Ha csak nagyhalazni kívánunk a bottal, akkor lehet egy kicsit lassabb, nehezebb, javarészt úgyis tartóból horgászunk vele. Ilyenkor elég akár a 9,5-11 méteres hossz is. A nehezebb botok is jobban használhatók ebben a hosszban, hiszen javarészt egyedül vagy egy-két baráttal horgászunk, amikor nem kell 13 méterre etetni és horgászni.

Ugyan ez a helyzet folyón is. Ha nem versenyzek, ritkán használok 9,5 méternél hosszabb botot. Egyszerűen nincs rá szükség. Rövidebb bottal pedig sokkal kényelmesebb is.

Megemlítem még az Allround botokat, melyekből kevés van a piacon. Igazából univerzális botok, amelyek alkalmasak versenyzésre is, de kiválóak nagyobb halak horgászatához is. Amolyan átmeneti botok, nem is igazi versenybotok és nem is igazi pontyos botok, azonban a legjobban kihasználhatók azoknak, akik versenyezni és nagyhalazni is akarnak, de nem akarnak két külön botra beruházni.

Ha csak kedvtelésből akarunk rakósozni, válasszunk egy 9,50-11 m-es pontyos botot, pénztárcánknak megfelelően. Ebben a hosszban 35.000 Ft felett már jól használható botot tudunk venni, 100.000-ért pedig kiválót.

Tehát először is ezt kell eldönteni magunkban, mielőtt botot választani bemegyünk egy üzletbe.

2. A bot alkatrész-ellátottsága

Véleményem és tapasztalatom szerint a rakós botnál ez a legdöntőbb szempont. Gondoljunk csak bele, ha a szezon elején eltörik a botunk és csak 6-8-10 hónap múlva kapunk hozzá alkatrészt… egész nyáron nézzük a sarokba támasztott használhatatlan botot!

Ennél nagyobb bosszúságot el sem tudnék képzelni.

Tehát botvásárláskor mindenképpen tájékozódjunk az alkatrész-ellátottságról. Ehhez a legjobb információkat az internetes horgászportálok fórum rovataiból lehet beszerezni. Ha egy márkáról az a hír járja, hogy nagyon hosszú időbe kerül az alkatrész utánpótlás, inkább válasszunk más márkát, kevesebbet bosszankodunk!

Ugyancsak érdemes figyelni az alkatrész-ellátottság időtartamára is. Nem mindenki engedheti meg magának, hogy évente új botot vegyen, ezért érdemes arra is figyelni, hogy egy bothoz legalább három évig (ha több, az csak jó) lehessen alkatrészt kapni.

3. A bot paraméterei

Itt elsősorban a bot hosszára gondolok, mert nem mindegy az, ha egy botra 13 méter van írva és csak 12,20 méter, vagy tényleg kiadja a 13 métert. A gyártók között itt hatalmas különbségek vannak, sokan becsapják ezzel a vásárlókat.

Akkor jó a bot, ha visszavágva, mini toldóval kiadja a megadott hosszt. Ezt viszonylag könnyű is ellenőrizni.

A bot súlya általában egy kicsit eltérhet a megadottól, ennek gyártási okai vannak. Itt is vannak hajszálpontos értékek, és itt is vannak gyártók, akik fals adatokat közölnek.

Nagyobb jelentőséget tulajdonítok a bot súlyelosztásának, amit csak kézben fogva lehet érezni. Egy jó súlyelosztású nehezebb bot is lehet kellemesebb, mint egy könnyű, de rossz súlyelosztású.

A bot nyélátmérője minél kisebb, annál könnyebb kezelni a botot. Jelenleg, gyártási és gazdaságossági szempontok miatt kialakult egy 46-48 mm körüli átmérő, amit kénytelenek vagyunk elfogadni. Ha lehetőségünk van rá, próbáljunk meg az adott paraméterekhez a legkisebb nyélátmérőjű botot kiválasztani.

4. A bot minősége

A korábbiakban erről már volt szó, nem akarom ismételni magamat. Itt is válasszuk az elérhető legjobbat.

5. A bot ára

Fentebb erről is volt szó, tehát a lehetőségekhez képest válasszunk botot.

6. A bot márkája

Látszatra egyszerű, de talán a legnehezebb dolog. Vannak, akik ragaszkodnak egy bizonyos márkához, még akkor is, ha az a márka nagy ívben tesz rájuk, pl. nem, vagy csak nagyon hosszú idő után biztosít alkatrészt.

Vannak, akiknek nem számít, mi van a botra írva, csak jó legyen.

Vannak, akiket elköteleznek egy márka felé, és ha jó, ha nem jó, azt képviselik.

Igazából ebben nem tisztem irányt mutatni, ezért nem is teszem. Egyszerűen tiszteletben tartom azok döntését, akik hűek álmaikhoz.

Ezzel a rakós botos sorozat elméleti részével végeztünk. Megismertük a botokat, azok gyártásától a kiválasztásáig. Aki botot akar venni, ezek után megteheti.

A következőkben gyakorlatiasabb mezőkre evezünk. Átnézzük a rakós botos horgászat kiegészítőit.