Rakós botos gumizás egyszerűen 2. rész

Rakós botos gumizás egyszerűen 2. rész

Az első rész a Shimano Nexave BX 11,5 méteres rakós boton bemutatta a hagyományos gumizási módszert, így erre a részre már csak a különlegességek maradtak. Ha a Nexave BX bot gumizására azt mondtam, hogy egyszerű, akkor az ebben a részben bemutatásra kerülő dolgokra már csak azt tudom mondani Nektek, hogy „gyerekjáték”. Készítsük el a „gumisünit, valamint hozzuk működő állapotba a Shimano Technium BX Competition 1300-as boton az oldalsó gumikivezetést! Tartsatok velem…

A tesztalanyok

Először is ismerjétek meg a ma begumizásra kerülő rakós botot és annak legfőbb jellemzőit.

A Shimano Technium BX Competition 1300 bot a kategóriájához képest számos olyan extrával is fel van szerelve, ami csak a magasabb árfekvésű rakósok jellemzője
Maga a 13 méteres rakós bot 9 tagból és a mini toldóból áll, de a szett tartalmaz még további 2 darab 3 tagos top szettet, valamint hasznos kiegészítőket is
Ha autó lenne, akkor ez az EXTRÁK rovatban lenne feltűntetve… bioszál erősítés, vastag tip, utrahangos felületkezelés (ettől kifejezetten jól csúszik, könnyebben kezelhető a bot), valamint megerősített toldási felületek a hosszabb életért

Mielőtt a gumizás szempontjából fontos extrákat sorba vennénk, érdemes egy pillantást vetni az előző részben begumizott „áldozatra” is, hiszen attól függetlenül, hogy egy kedvezőbb árfekvésű botról volt szó, egy lényeges extrát az is tartalmazott…

Nexave BX Competition 1150
A Nexave BX hosszabb spicces tagkiosztása hasonló a Technium BX-hez, de itt felsorolhatnám a többi új Shimano botot is…
Tuning… A botok felülete rendkívül fontos a kezelhetőség szempontjából. A korábbi botok képesek voltak úgy tapadni, hogy lekopott az ember kezéről a bőr a nap végére… A mai botok felületkezelésével szerencsére kézbarát lett a rakózás

Bizonyára feltűnt, hogy az új botoknál megváltozott a spicctagok hossza. Ha valaki egy korábbi botot szeretett volna pontyozásra alkalmas módon begumizni, az első mondata az volt: „Kiveszem a spiccet!”. E mozdulattal - típustól függően - 60-70 cm-rel rövidebb lett a bot. Még ha elég is lett volna, pl. 55 cm-t visszavágni a spicctagból, akkor is inkább repült a spicc, mondván, „ne egy 10 cm-es csonk árválkodjon ott elöl, inkább kiveszem”…

Ezekkel az egyben gyártott hosszú spiccekkel azt érte el a Shimano, hogy a normál keszegezéshez szánt gumikhoz nem, vagy csak minimális hosszt kell visszavágni a tagokból, és ha pontyozni szeretnénk, akkor sem veszik el az a korábbi 10-20 cm, amit a spicc-csonk jelentett volna. A tagból tényleg csak annyit vágunk vissza, amennyi szükséges.

Egy ilyen kitérő után térjünk vissza a Technium BX Competition 1300 begumizásához! Mint azt az első részben ígértem, egy erősebb, pontyos gumizásról lesz ma szó…

Gumisüni

A szerelék gumira rögzítésének egyik módja a gumisün. Több indoklást hallottam már, hogy ki miért is használja, ezeket gyűjtöttem most össze:

  • Hangtalan a botspiccnél. Ezt főleg az angol szaksajtó taglalta, főként a vízközti pontyhorgászatnál, ahol mindössze 30-40 cm-rel horgásznak a vízfelszín alatt, és minden apró zajt igyekeznek minimálisra csökkenteni.
  • Gumisüni használatával nem kell költeni gyorskapocsra. Ez is egy megközelítés, de meggyőződésem, hogy aki már 50-100-200 e Ft-ot elkölt a rakós botjára, annak már nem igazán lehet gond egy 300-600 Ft-os gyorskapocs.
  • Intenzív, rendkívül gyors horgászatnál kinyílhat a gyorskapocs. Versenykörülmények között, amikor sok halat kell igen gyorsan megfogni, a kapcsok nagy igénybevételnek vannak kitéve. Az erőteljes bevágásoknál előfordulhat, hogy kinyílik a kapocs és abban a pillanatban, amikor a zsinór meglazul, kiakadhat belőle a szerelékünk.

A gumizás az első részben már bemutatott technikával indul. A megfelelő helyen el kell vágni a botspiccet a vastagabb csőgumihoz és teflonhoz.

Vastag csőgumi kerül a botba
A megfelelő teflonhoz kell méretre vágni a botunk spiccét
Itt azért még van némi javítani-, mondhatni csiszolnivaló…
Körkörös mozdulatokkal csiszoljuk egyenesre a felületet
Felkerülhet a teflon
A gumi kényelmesen csúszkál benne
Kb. 10-15 cm-es darabra lesz szükség…
… hogy kényelmesen rá tudjunk kötni egy szimpla végfület
A csomót kicsit megnedvesítve meghúzzuk
Kb. 1 cm ráhagyással a véget levágjuk…
… majd magát a hurkot is lenyisszantjuk
Kész is a süni…

ElastiGate

Az írás elején már szóba került, hogy ez a bot már olyan extrákat is tartalmaz, mint jóval drágább társai.

Amikor a gumizáshoz először kezembe vettem és kibontottam a botzsákot, akkor az első mondatom az volt, hogy ez tisztára olyan, mint a BeastMaster XT-B, amivel már korábban horgásztam - azon mutattuk be az oldalsó gumikivezetést.

Ugyanazok az igényes botszállító csövek, bothoz való préselt, keményszivacs végdugók, ugyanolyan tagkiosztás, ElastiGate kiegészítők stb.. Ez igen kellemes meglepetés volt, tudván, hogy ez a szett feleannyiba sem kerül, mint a „nagy testvér”. Természetesen a bot anyagösszetétele nem derül ki ránézésre, ezt a megállapítást kizárólag az összeállítás beltartalmi értékére mondtam, hiszen a BeastMaster XT-B jóval komolyabb karbon alapanyag felhasználással készül, aminek bizony ma már ára van.

ElastiGate logó, valamint a külső gumirögzítő létra
Itt bújik ki a gumi a botunkból
Safety Zone - gyűrűszerű erősítési pontok az utolsó 3 tag nyélrészén, ami kifejezetten hasznos védelem a fárasztás során, nehogy összeroppantsuk a tagot
A kis egységcsomag, amit a bothoz mellékelnek…
Nagyon hasznos a CleanCup, ami a toldásnál védi a tagok illesztési felületét…
A közepén lévő lyuk lehetővé teszi, hogy akár 3 tagot is begumizzunk

A gumizás innentől kifejezetten leegyszerűsödik, hiszen nincs szükségünk a létra méretre vágására, csupán az ElastiGate lyukon kell a gumit kihúzni, és megfeszítve rögzíteni.

A gumit a második tagon is végigfűzzük, majd a mellékelt kis befűző drótot bevezetjük a bot vége felé a lyukon
Beleakasztjuk a gumink végét…
… majd lassan visszahúzzuk a befűző drótot
Kinn is a gumi
Nincs más dolgunk, mint a felesleges részt levágni, megfeszíteni a szükséges mértékig és rögzíteni a külső létrára
Kész… Leírni ez az egész gumizást, sünivel együtt 1-1,5 óra, elkészíteni maximum 10 perc …

Szerelék a sünire

Végezetül lássuk, hogyan is kell a szerelékünket rögzíteni erre a sünire…

Kössünk a főzsinórunk végére egy jó nagy végfület
8-10 cm lehet az ilyen vastag guminál az ideális
A végfülre - annak mindkét szárát összefogva - kössünk még egy végfület
A második csomó lehetőleg az eredeti nagy hurok felére kerüljön, de ha sikerült valahova középre megkötni, az már jó… az A fül lesz a nyitó fül, míg a B fülben lesz a gumi…
A főzsinórt húzzuk bele a B fülbe…
… és az itt kialakult hurokba tegyük bele a gumisünit
A csomókat igazgatva húzzuk meg a főzsinórt
KÉSZ!
Végezetül, ha a szereléket le szeretnénk venni, akkor egyszerűen húzzuk meg a nyitó fülecskét, és fellazul a kötés. Az esetleges gubancok elkerülése érdekében a kinyitó fülecskét ollóval el lehet vágni, hogy csak 2 kis szár maradjon, hiszen csak a nyitás a szerepe...
...valahogy, így...

Az itt található kisfilm hasonló részletességgel mutatja be ezt a fajta gumizási módot. Jó szórakozást hozzá…

Bot begumizva, most már tényleg nincs más hátra, mint a horgászat…

Találkozzunk a III. Haldorádó Pontyhorgász Napok rendezvényen!

Szeretném felhívni a figyelmeteket rá, hogy 2009. február 6-7-8. napokon, Kiskunhalason a Haldorádó Centrumban, az megtisztelő feladat vár rám, hogy a helyszínen segítsem az ide érkező, tanácstalan finomszerelékes horgászokat. Az elsőszámú feladatom az lesz, hogy segítséget nyújtsak a különféle gumizási technikák bemutatásában, eszközválasztásban, továbbá minden hasznos tippet és praktikát megosztok veletek, hogy még eredményesebbek lehessetek a rakós botos horgászatban. Ezt élő bemutatókon fogom demonstrálni. Szeretettel várok minden kedves érdeklődőt!

Írta: Takács Péter (t_peti)
Videó: Pethő Balázs, Takács Péter
Fotó: Takács Péter