Egyéb legyes aprócikkek és a szerelék összeállítása

Már ismerünk néhány fontos aprócikket, amelyek nélkülözhetetlenek a legyek kötéséhez. Most ezt a sort szeretném folytatni néhány további eszköz bemutatásával. Végül feltöltjük az orsó dobját, és összeállítjuk a legyező szerelékünket. Lássunk munkához!

Néhány további légykötő eszköz

Forgófejes nyaktoll csipesz

A nyaktoll csipesz használatát már bemutattam egy korábbi cikkemben, amelyben a legalapvetőbb eszközöket vettem sorra. Ez az eszköz is hasonlóképpen működik, csak annyiban tér el a hagyományostól, hogy ennek a feje forog, és néhány modellen kis rugó is van, így nehezebben szakad el a finom pávatoll oldalszál - a herl - a horog szárára tekerés közben.

1. forgófejes nyaktoll csipesz, 2. olló, 3. oldalvágó, 4. szőrrendező, 5. bodkin, 6. dubbing sodró

Olló

Nagyon fontos egy jó minőségű olló beszerzése. A hajlított pengékkel rendelkező azért előnyösebb, mert jobban odaférünk vele az apró legyekhez.

Oldalvágó

A legyek testére nagyon sok esetben spirális alakban bordázatot (ribbing) készítünk. Ehhez a munkához vékony drótok szükségesek, amelyek elvágásához a finom ollókat nem javaslom, hiszen gyorsan kicsorbulnak. Egy kisméretű oldalvágó tökéletesen megfelel erre a célra.

A szőrrendező

Több légy szárnya tollak helyett állati szőrből készül. Ehhez a munkához elengedhetetlen egy szőrrendező szerszám, amely nem más, mint egy egyik végén zárt fémcső, amelybe a levágott szőrszálakat helyezzük bele. Használatának célja az, hogy a szálak végei pontosan egyvonalban helyezkedjenek el.

Dubbingtű vagy bodkin

Ez egy rendkívül egyszerű, akár házilag is elkészíthető légykötő szerszám. Egy stabil kis nyélre és egy hegyes varrótűre van hozzá szükségünk. Rögzítsük a tűt a nyélben és már készen is van. Ezzel a szerszámmal az esetlegesen lekötött nyaktollak szálait vagy a dubbing testű (szőrből sodort, egy későbbi cikkemben foglalkozom még vele) legyek szőrszálait lehet felpiszkálni, bolyhosítani.

Dubbing sodró

Többféle változata ismeretes, van olyan, amelyiknek a nyele és a feje fixen egymásba van építve, és kapható olyan is, amelyiknek a nyelére egy forgófejet építettek, ami jelentősen megkönnyíti a munkát. Ezzel az eszközzel a beviaszozott légykötő cérnára helyezett szőröket tudjuk összesodorni, légytest vagy tor stb. kialakítása céljából (használatát szintén egy későbbi cikkemben mutatom be).

A szerelék összeállítása

Nagyon sok problémát okoz nemcsak a kezdő, de a gyakorlott horgászok számára is, hogy milyen peremfutó orsót vásároljanak az adott match-, picker-, vagy éppen pergetőbothoz. Meg kell vizsgálni az orsó önsúlyát, és amit ritkán tud kivitelezni az ember, saját botunkra szerelve kellene megvizsgálni, hogy megfelelő-e a bot súlyeloszlása a megvásárolni kívánt orsóval. Aztán még nyitott marad néhány kérdés, vajon letapadásmentes-e a fék, finoman állítható… és megannyi kérdés kavarog a fejünkben egy-egy vásárlás során.

A legyező felszerelések kiválasztásánál sokkal egyszerűbb helyzetben vagyunk. Az AFTM (Horgászcikkgyártók Szövetsége) szabvány szerint könnyedén összeállíthatjuk a szerelékünket. Ez a szabvány a legyezőzsinórokat súlyosztályokba sorolja. Az adott zsinórhoz pontosan illeszkedő súlyú, és ami sokkal fontosabb, súlyeloszlású botot rendel hozzá, természetesen a megfelelő méretű orsóval szerelve. Lássuk ezt egy konkrét példán keresztül.

Az ideális összhangban lévő szerelék - számokban, 1 zsinór, 2. bot, 3. orsó

Válasszunk egy univerzális felszerelést, amely többféle célhal horgászatához megfelel. Legyen ez egy AFTM 5-ös osztály. Ettől a pillanattól kezdve roppant egyszerű a helyzetünk, egy tekercs 5-ös legyezőzsinórt, egy 5-ös vagy 5/6-os botot és 5/6-os orsót kell a bevásárló kosárba helyezni, plusz egy tekercs alátét zsinórt.

Az első lépés, a bot és az orsó összeszerelése

Szereljük fel a botunkra az orsónkat, annak megfelelően, hogy jobb vagy bal kezesek vagyunk. (Amennyiben bal kezesek vagyunk a A legyező orsó, zsinór cikkben segítséget kapunk a forgásirány módosításához.) A legyezőorsók dobja kétféle típusban készül. A hagyományos, kis átmérőjű tengellyel rendelkező, és az újabb, ún. large arbour (vagy amerikai gyártók esetében large arbor), azaz nagy dobátmérőjű. Az orsók dobjára alátét zsinórt kell tekernünk. Ez nem azt a célt szolgálja, mint a peremfutók esetében, itt nem a könnyedebb lefutás elősegítése a cél. A legyezőzsinór minél kisebb megtörésének érdekében kell az alátöltést elvégezni. A másik célja, hogy ha életünk halával összehoz horgászszerencsénk, és a legyezőzsinórt lecsupaszítja orsónkról, akkor ott az alátét, a backing. A legnevesebb szakírók semmiképpen nem javasolják a monofil alátét használatát, annak nagy nyúlása miatt. Kössük fel az orsó dobjára alátétet, valamelyik orsódob kötést használva.

Biztonságos rögzítést ad az orsódob kötés

Az alátét feltekerése után hozzá kell kötnünk a legyezőzsinórt. Ehhez a csatlakoztatáshoz legjobb a blood csomó.

Blood csomós csatlakoztatás

Tekerjük fel orsónkkal a legyezőzsinórt a dobra, ezzel feltöltöttük az orsót. A zsinór végére felhelyezhetünk egy előkötött hurkot (welded loop) a könnyebb előkecsatlakoztatáshoz.

Az előkötött fül

A hurkot könnyedén csatolhatjuk, csak fel kell húzni a kis átlátszó műanyag csövet a hurokfül irányába. Ekkor a szövött anyag kinyílik mint egy kis zsák, és csak annyit kell tennünk, hogy beleillesztjük legyezőzsinórunk végét és 4-5 cm-t beletoljuk. Húzzuk rá a kis rögzítő csövet és készen is vagyunk.

A gyárilag vékonyodó előke

A hurok végébe egy vékonyodó előkét kell kötnünk, ez biztosítja a vastag legyezőzsinórunk és a légy között a megfelelő zsinórvastagság átmenetet. Ez az előke lehet gyárilag készült (knotless), amelyik fokozatosan vékonyodik egy adott méretről egy másik méretre. Pl. 0,25-0,14 mm-re, de saját magunk is köthetünk vékonyodó előkét (knotted). Ehhez nagy segítséget nyújt egy LeaderCalc nevű ingyenesen használható Internetes program.

A programban egy legördülő sáv segítségével beállíthatjuk a kívánt előkehosszt, a mértékegységet (m/inch) és az előkevég vastagságát (pl. 0,15). A táblázat bal oldali oszlopában állítsuk be azt a legyet, amellyel horgászni akarunk, és a táblázat vízszintes sorában megtalálhatjuk azokat a damil átmérőket és hosszúságokat, amelyekre az adott kötözött előkéhez szükség van.

Nézzünk belőle egy konkrét példát. Egy 2,40 méter hosszú előkét szeretnénk, aminek 0,15-ös a vége, és egy szárazléggyel szeretnénk horgászni. Ezt a táblázat „Dry fly leaders” bal oldali oszlopában találjuk. Azt oszlophoz tartozó vízszintes sorban megtaláljuk, hogy az alábbi damil darabokra van szükségünk:

átmérő
0,23
0,18
0,15

Rengeteg kombinációt hozhatunk így létre, az általunk megadott adatok alapján.

Gyakorlatilag már minden készen áll, kezünkben a teljes legyezőszerelék, ami (csak ismétlésként) a következőképpen néz ki (az orsótól kezdve):

alátétzsinór → legyezőzsinór → előkötött hurok → vékonyodó előke → előke → műlégy