Banax Si7000P Koós orsó a legnagyobb harcsákhoz

Banax Si7000P Koós orsó a legnagyobb harcsákhoz

Ilyenkor az év vége felé a horgászcikk-piac már a jövő évi új modellek beharangozásától visszhangzik. A cégek „forradalmian új” horgászcuccok özönével igyekeznek kiváltani a horgászok pénztárca-nyitogató reflexét - így, karácsony előtt rendszerint nem is eredménytelenül. De mit szóljunk akkor, ha egy cég a divathullámoknak fittyet hányva ragaszkodik a 10 évesnél is régebbi modelljéhez? A Banax Si-nél ugyanis ez a helyzet, hiszen a Haldorádó gyorsteszt rovatát éppen az Si szériával nyitottuk, idestova 10 éve. A nagy, 7000-es Si azóta lényegében csak annyit változott, hogy rákerült Koós Ferenc neve. Márpedig ha az idő is igazolta, és „fekete öves” harcsázó mesterünk is nevét adta hozzá, akkor valamit tudnia kell ennek a szerkezetnek, nem igaz? Próbáljunk meg együtt a végére járni, mi lehet a titok!

Méret:7000
Tömeg:806 g (mért)
Áttétel:3,7:1
Visszaforgásgátló:kilincskerekes
Fékrendszer:elsőfék
Csapágyak:6
Dobperem átmérője:69 mm
Dob magassága:32,5 mm
Zsinórkapacitás:0,52/240 m, 0,57/200 m, 0,62/170 m
Zsinórbehúzás:80 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:fém
Dob anyaga:alumínium
Ár:26 990 Ft

Aki ragaszkodik a fémből készült orsókhoz, annak már első ránézésre is szimpatikus lesz a Banax Si, hiszen jóformán csak a vaskos hajtókarfogantyú - bár ami a méretét illeti, nyugodtan nevezhetjük markolatnak is - és még 1-2 apró-cseprő elem készült rajta műanyagból. Nagyon egyben van a szerkezet, semmije nem kottyan, nem hajlik. A mérete és kis áttétele is azt mutatja, hogy igazi csörlővel van dolgunk, amivel nem lesz gond a karnyi stupekot és a combos csalikárászt huzigálni, nem is beszélve a reménybeli, mohos hátú harcsákról.

Kereken 1 évtizede állja a sarat, pontosabban az óriás harcsákkal vívott csatát ez a modell! Mi lehet sikerének titka?

Mivel csak egy dob jár az orsóhoz, érdemes annyi zsinórral nekifogni a felcsévélésnek, hogy biztosan teli legyen a dob, hiszen az alátétzsinóros-áttekerős figura pótdob nélkül nehezen fog menni.

A dobon feltüntetett zsinórkapacitási adatok sokat elárulnak arról, hogy mire való ez az orsó. 52-es a „legvékonyabb” méret, amit egyáltalán ráírtak! Én 50-es damillal töltöttem fel, és meg kell hagyni, hogy hibátlanul áll rajta!
Akkor alakult megfelelően a zsinórprofil, ha a két dob-alátét közül kivettem az egyiket
A jó öreg, hagyományos filcbetétes fék tudja a dolgát. A nagy emelkedésű rugóból előre lehetett sejteni, hogy jó hosszú lesz a fékút (közel 5 tekerés), az olajozott filcbetétek pedig a teljes tartományban letapadás nélkül teljesítették kötelességüket. Koppra szorítva 7 kiló felett szólalt meg a racsni, ez akármekkora harcsához elég kell, hogy legyen
Kilincskerekes visszaforgásgátlóval manapság már szinte csak a nagyhalas orsóknál találkozunk

Nem véletlen, hogy a komoly, nagyhalas orsóknál még nem szorult ki teljesen a gyakorlatból a hagyományos, kilincskerekes visszaforgásgátló. Ennek nagyon egyszerű a magyarázata. A szemléletesség kedvéért képzeljünk magunk elé egy áruházi forgóajtót. Próbáljuk először úgy megállítani, hogy két marokkal jó erősen megszorítjuk a tengelyét (mint tudjuk, hasonló elven működik a görgős visszaforgásgátló). Nagyon valószínű, hogy ez nem fog sikerülni, ha valaki komolyan át akar menni, ettől még át is fog. Sokkal könnyebb dolgunk lesz úgy, ha a forgó küllő és a korlát közé betámasztjuk a bevásárlókosarat. Akkor hiába kapálózik a betolakodó, nem fog átjutni, ha nem engedjük. Nagyjából ugyanez a helyzet az orsóknál is. Ha egyszer rendesen kitámasztjuk a rotort a nagy vassal, akkor itt szóba se jöhet szalajtás, nem lehet rossz akasztás!

A felső sarokban látható nagy kilincs akad be a rotor belső palástjának fogazatába, a középen jelzett kis rugós pöcök pedig a racsnihangot adja a rotor közepén lévő, apró fogú fogaskeréken. Ezen a képen a kikapcsolt állapot látszik…
… a következőn pedig a bekapcsolt helyzet látható. A nagy kilincs természetesen nem kattog folyamatosan a fogakon, visszahúzódik az útból, amikor előre tekerjük az orsót, csak a pici rugós pöcök adja a kissé „retrós”, diszkréten ciripelő hangot
A felkapókar átváltó mechanikája a mai orsókon már nagyon leegyszerűsödött, itt még a régebbi, „műszerészes” megoldást láthatjuk
A golyóscsapágyazott zsinórvezető görgő napjainkban már szinte alapvető elvárás, de a maga korában a Banax Si ezzel a felszereltséggel az úttörők közé tartozott
Az átváltó rugó a görgővel szembeni oldalon helyezkedik el. Manapság már ritkán találkozunk ezzel az ollórugós megoldással, de ha nem váltogatjuk percenként oda-vissza a felkapókart (és az Si7000 ugyebár nem az súlycsoport, ami pergető horgászatra csábítana), akkor ez a fajta rugó is nagyon sokáig elműködik, nem lesz vele gond
A Koós Ferenc autogramjával díszített fedél alatt tekintélyes hajtómű bújik meg
A dobemelő csigatengelyt hajtó kis fogaskerék is bronzból van!

A hajtóművel kapcsolatban csak egy kritikai észrevételt tudok említeni: gyárilag minimális kenőanyagot tettek a hozzám került modellbe, nem kellett kimosdatni a fotózáshoz. Mindenképpen ajánlatos egy nullkilométeres zsírozást megejteni rajta, mielőtt hadrendbe állítanánk a gépet.

Szerencsére könnyű dolgunk lesz a zsírozással, ha szükségeltetik. Nem kell radikálisan szétszedni az orsót a kenés kedvéért, a hajtóműfedél három csavarját kihajtva könnyűszerrel hozzáférünk a szerkezethez
Az orsó hat csapágyából ötöt látunk a képen. Egy van a bronz csigán, kettő a tányérkerék tengelyén, további kettő pedig a dobemelő csiga két végét támasztja meg

A csapágyak illesztése pontos, nem esik ki a helyéről, és nem csúszik le a tengelyről egyik sem, így aztán érthető, hogy az összerakott orsón sem kotyog semmi! A dobemelő csigát befogadó, félig nyitott cső a Banax (és Daiwa) orsók jellegzetessége. Szerepe kettős. Egyrészt biztosítja, hogy az ide-oda járkáló csúszka ne tolja le a kenőanyagot a végtelen csigáról, másrészt a csúszka - és vele együtt a dobtengely - megvezetésének feladatát is ellátja.

Az apró részleteken csemegézve többek között azt is észrevehetjük, hogy a dobtengely végét két csavar is rögzíti a csúszkához, hogy még csak véletlenül se lazulhasson ki

Összegzés:

Próbáltuk megfejteni a „titkot”, de így a végére érve láthatjuk, hogy nincs is semmi nagy rejtély az orsó körül. Egyszer valamikor jól kitalálták, tisztességesen megcsinálták, azóta működik, nincs mit variálni rajta. És ha egy ilyen sokak által használt, bevált szerkezethez még emberszabású, megfizethető ár is társul, akkor már nem kell sokat találgatni, hogy mi a Banax Si széria - és benne a Koós Ferenc nevével fémjelzett 7000-es modell - tartós sikerének titka.

(X)
Benyhe János

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.