Tesztelés alatt az új családtag 2. rész

Tesztelés alatt az új családtag 2. rész

Ahogy az előző részből is kiderült, a By Döme TEAM FEEDER Master Carp LCS Pro orsó fékrendszere, dobja és rotorja is komoly változtatásokon esett át. Az újításokkal még hatékonyabbá tették a korábban is nagy népszerűségnek örvendő modellt. Most azonban lehull a lepel: kiderül, hogy mit is rejt pontosan az orsó belső szerkezete!

Mielőtt elkezdem az orsó további részeinek bemutatását, néhány fontos dolgot osztok meg azokkal, akik horgászboltban szeretnének orsót vásárolni, de kevésbé jártasak a témában. A boltokban minden modellt ki lehet próbálni, és érdemes is alaposan szemügyre venni a kiválasztott terméket! Mindenképpen figyelni kell a tekerő futására. Sokan azt hiszik, hogy ha megállás nélkül pörög a hajtókar, az jó. Nem, az sajnos nem jó! A túl könnyen futó orsóban nagy valószínűséggel kevés a zsír. A megfelelően bezsírozott kurblik hajtókarja néhány fordulat után megáll. A belső alkatrészek pontos illeszkedése a hajtókar és a rotor megmozgatásával ellenőrizhető. A túl nagy holtjáték nem egy előnyös dolog, ez leginkább az olcsóbb orsókra jellemző. Kifejezetten fontos az első fék megfelelő működése. Ha kissé keményebbre van állítva a fék, de az orsó dobja kézzel csak úgy forgatható körbe, hogy akadozik, akkor az legtöbbször egyetlen problémára utalhat: a féklamellák kenése nem megfelelő. Ez nem feltétlenül az orsó hibája, néha előfordulhat, hogy a féklamellákra nem jut elég kenőanyag. Ilyenkor csak be kell zsírozni a lamellákat, és a fék olyan lesz, mintha kicserélték volna!
A nyeletőfékes típusoknál fontos, hogy a kapcsoló megfelelően lássa el a funkcióját, és maga a nyeletőfék se tapadjon le. A felkapókar és a zsinórvezető görgő működését is érdemes ellenőrizni vásárlás előtt. Végül, de nem utolsósorban itt van a visszaforgásgátló. Ebből kétféle létezik, a tűgörgős és a kilincskerekes. Az utóbbival egyre ritkábban lehet találkozni. A kilincskerekes visszaforgásgátlóval szerelt gyári orsókra jellemző lehet egy minimális szalajtás. Ha a tűgörgős rendszerrel forgalomba hozott új orsó hajtókarja bekapcsolt visszaforgásgátlóval szalajt hátrafelé, akkor az adott termék hibás, ez azonban nagyon ritkán fordul elő! Annyit elárulhatok, hogy a most bemutatott modell hibátlanul működött a boltban is, lássuk hát a képeket!

A rotor alatt szintén egy új megoldás bújik meg. Ez nem más, mint a Fine Carp és Pro Method orsókból ismert, zárt házas tűgörgős csapágy
Általában egy fém keret rögzíti a hasonló kategóriás orsók tűgörgős rendszerét, a képen látható megoldás azonban védi a visszaforgásgátló minden részét
Íme, az orsó egyik legfontosabb része, a tűgörgős visszaforgásgátló. Kiváló minőségű alkatrészekből rakták össze, úgy, ahogy azt kell!

Meg is vannak az újabb csapágyak. Egy nagyméretű és vastaghúsú acél csapágy mögött helyezkedik el maga a tűgörgős visszaforgásgátló. Érdemes jobban szemügyre venni a bronz csigán található, nagyobb méretű alátétet. Ez az alkatrész pont a tűgörgős rész mögött helyezkedik el, fontos szerepe van, ugyanis megakadályozza, hogy az orsó belső szerkezetéből zsír kerüljön a visszaforgásgátlóba. Az ide került zsír akadályozná a pontos működést. Mint minden részben, most is megemlítem, hogy egy új orsó szétszedése a garancia elvesztésével jár! Egy ilyen témájú cikk azonban csak akkor lehet igazán részletes, ha minden alkatrész bemutatásra kerül.

Ha a hajtókart rögzítő csavaron zsír van, az mindig biztató jel!
A fedél eltávolítása után előbukkan a korábbi modellből ismert, jól bevált és megbízható belső szerkezet
Van itt kenőanyag bőven! Jó lenne, ha mindegyik orsó ennyi zsírt kapna a gyárban!
Csillagos ötös! Mi más is lehetne, ha ilyen alapos kenést kapott a tányérkerék?
Az üres orsóházban is jól látszik, hogy minden fontos helyre került zsír, méghozzá jó minőségű!

Egy dologról még nem írtam eddig, ami talán azoknak lehet fontos, akik új orsót vásárolnak, de bizonytalanok abban, hogy az orsójuk megfelelően fel van-e készítve a horgászatra. A méregdrága és legjobbnak vélt modellek között is lehetnek olyanok, amelyekbe kevés zsír jutott. Nemcsak egy használt, hanem egy frissen vásárolt terméket is át lehet nézetni a szakszervizekben. Ha valaki nem biztos bizonyos dolgokban, ezt érdemes megtenni.

A mágnes-teszt bizonyítja, hogy az alkatrészek kiváló minőségűek, és az orsót nem egy szezonra tervezték!
Fém alkatrészek sokasága, pontos illesztések és erős acél csapágyak. E tulajdonságok jellemzik a By Döme TEAM FEEDER Master Carp LCS Pro orsót!
A csapágyszámot tekintve ez az orsó sem okozott csalódást! Az 5 + 1 csapágy a következő helyeken található: zsinórvezető görgő, bronz csiga, tányérkerék bal oldala, tányérkerék jobb oldala, dobemelő fogaskerék + a tűgörgős visszaforgásgátló

Több év orsókarbantartásban szerzett tapasztalat után mondhatom, hogy ha egy S-Curve dobemelő rendszerrel szerelt orsón 5 + 1 csapágyat tüntetnek fel, és benne is van mindegyik, akkor bizony minden fontos helyen csapágy van! A Master Carp LCS Pro a rá írt adatoknak tökéletesen megfelel, ahogy ez eddigi összes by Döme modell is, amiket a korábbi részekben bemutattam. Nem véletlen tehát, hogy megdicsértem ezeket az orsókat! Ha egy termék nem szimpatikus számomra, semmi esetre sem dicsérném meg, és nem is ajánlanám a horgásztársaknak!

Már csak a nyeletőfék alkatrészei maradtak hátra. Minden a helyén, a jó minőségű lamelláknak köszönhetően a nyeletőfék nem tapad le, finoman és tág határok között állítható
Úgy gondolom, nem túlzok, ha most is adok egy csillagos ötöst! S-Curve zsinórcsévélő rendszerről van szó, de a zsinórkép egyszerűen hibátlan! Bármelyik csigatengelyes megoldás megirigyelné ezt!
A Master Carp LCS Pro 5000 dobjára 20-as zsinórból 280 méter fér fel. Egy 300 méteres tekercsből tehát gond nélkül feltölthető a dob. Tökéletes zsinórkép lett a végeredmény a dobalátétek variálása nélkül!
Az orsó zsinórral együtt mindössze 444 g-ot nyom
A Fine Cap és a Pro Method modellek dobja is passzol erre a típusra

A Master Carp LCS Pro orsó Fine Carp vagy Pro Method dobbal szerelve is kiváló. E két modell dobjában kevlár lamellák vannak, aminek hatására a Master Carp LCS Pro fékútja valamivel rövidebb lesz, illetve a dobban lévő csapágynak köszönhetően az 5 + 1 csapágyas nyeletőfékes modellből 6 + 1 csapágyas lesz.
A By Döme TEAM FEEDER Master Carp LCS Pro remek választás lehet azoknak, akik egy igazán megbízható és tartós nyeletőfékes feederorsót szeretnének vásárolni a mindennapos horgászatokhoz vagy akár komoly igénybevételekhez. Az 5000-es méret a 360-as feederbotokhoz passzol, a 6000-es a 390-es és a 420-as pálcák ideális társa. Biztos vagyok benne, hogy ez az orsó jó pár évet kibír majd! Nyugodt szívvel ajánlom!
Végül, de nem utolsósorban van itt még egy fontos dolog! Szeretnék köszönetet mondani mindazoknak, akik figyelemmel kísérték az orsókról készített bemutatóimat és a karbantartásokról szóló írásaimat! Köszönöm a pozitív visszajelzéseket és a megosztásokat is! Nagy öröm számomra, hogy sokakhoz eljuthattak az orsók karbantartásáról szóló cikkeim! Sikerekben gazdag horgászatokat kívánok mindenkinek! Görbüljön!

Írta és fényképezte: Járfás Dávid

Kommentek
Partnerek
Kiemelt partnerek:
Média partnerek: