Kalandok a nagy halak birodalmában

Nyáron, két év kihagyás után sikerült eljutnom újra Harsányba, a nagy halak birodalmába. Nagyon izgalmas és eseménydús horgászat elé néztünk, a tó ugyanis rengeteg varázslatos pontyot rejt magában, de bizony nem adja könnyen azokat a rejtett kincseket. A víz egész évben nagy nyomás alatt van, a halak nagyon „kiokosodtak” az évek alatt, és bizony sokszor keményen meg kell dolgozni egy-egy szebb, kiemelkedő fogásért.

Érkezés
Dél körül értünk a tó partjára barátaimmal, ahol Szabolcs kollégámat váltottam a horgászatban. Ő négy napot horgászott, mely idő alatt folyamatosan egyeztettünk a minél egyszerűbb és gördülékenyebb felkészülés érdekében. A parton még megbeszéltük az utolsó éjszaka tapasztalatait, majd elköszöntünk egymástól. Előzetesen megkértem, hogy a bójákat ne szedje fel a horgászat végeztével, kíváncsiak voltunk többek közt erre is, hogy miként fog „muzsikálni” a már négy napja etetett és horgászott hely.

A túra második kapása már egy 20+-os pontyot adott!

A megfelelő távdobó felszerelés
A felszerelésünk minden részét a távdobásnak megfelelően állítottuk össze, mert a 137 méterre elhelyezett bóját folyamatosan megdobni és etetőrakétával megetetni nem könnyű feladat. Itt most nem volt kompromisszum, a Nevis Theory 3,9 méteres botjaimra kerültek a Mojo LC 8000 orsók, amik dobjára 0,22 mm-es főzsinórt tekercseltem. Sokan idegenkednek az ilyen vékony zsinórtól bojlis felszerelésen, de én évek óta használom, ha extrém távolságot kell horgászni és még soha nem éreztem negatív hatását, viszont a dobáshoz fontos métereket ad hozzá. Dobóelőkének a Nevis Castmaster Tapered Leader kónuszos (vékonyodó) monofil zsinórt használtam. Ennek különlegessége, hogy egy tekercsen 5 db 15 méter hosszú dobóelőke található, melyek 0,23 mm-es méretről vastagodnak fel 0,57 mm-re, ami már kellően vastag, hogy elviselje a terhelést, amit a 130 grammos ólom jelent a dobás pillanatában.

A bójámat a parttól 137 méterre helyeztem el
Orsóim dobjaira 0,22 mm-es főzsinórt tekercseltem, melyek Nevis Castmaster monofil dobóelőkében végződtek
A Spod bot orsójának klipszét kiakasztottam a bója távolságától körülbelül két méterrel visszább

Csak pontosan!
Viszont nem elég ezt a távolságot egyszer megdobni, úgy kell felkészülni, hogy ezt folyamatosan, a nap huszonnégy órájában teljesíteni tudjuk, hiszen a megfelelő helyen kell lennie a csalinknak ahhoz, hogy eredményesek lehessünk. Rövid idejű horgászatok során ki szoktam akasztani az optimális távolság után 2-3 méterrel a dobon található zsinórklipszbe a főzsinórt a pontos dobások érdekében. Több napos horgászat alkalmával ez már nem ennyire egyszerű, mert ekkor nem vagyok minden pillanatban a bot mellett, így egy vehemensen kapó hal a beakasztott főzsinórt a klipszig húzná, majd akár el is téphetné…! Ebben az esetben a zsinórjelölő filcet használom a távolság pontos megjelöléséhez. A főzsinórt harminc centis hosszúságban festem meg, általában fehér színnel, ez sötétben, a fejlámpa fényénél is nagyon jól látszódik.

Etetési stratégia
Nem könnyű feladat egy olyan tavon előre felállítani az etetés stratégiáját, ahol minden helyen folyamatosan horgásznak jégolvadástól befagyásig. Számtalan lehetőséget végiggondoltunk, számításba vettünk a túra előtt Szabival, aki legalább olyan elhivatott, ha horgászatról van szó, mint én. Ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő megoldást, vissza kell menni bizony az alapokhoz, amit sokszor elfelejtenek a horgászok.
Valójában miért is etetünk?
Az etetés lényege az volna, hogy a jónak vélt horgászhelyen az annak környezetében tartózkodó pontyokat kisebb területre összpontosítsuk és a lehető legtöbb ideig ott is tartsuk őket, mely folyamán megnövekszik az esélyünk azok megfogására.
Harsány esetében én ezt kiegészíteném annyival, hogy nem elegendő a halakat helyben tartani, hanem a táplálkozási ingerét is ki kell tudni váltani. Több alkalommal tapasztaltam itt, hogy a hal mutatta magát az etetésen, viszont kapás egyáltalán nem volt, majd a bója mellett becsobbanó Spomb hangja után egyből kapás következett. Eredendően nem hiszek a véletlenekben, már rég megtanultam, hogy a horgászatban is minden okkal történik, ezért tudatosan használom ezt a figyelemfelkeltő megoldást néhány óránként, és bizony a legtöbbször reagálnak is rá a pontyok. Pontosan ezért nem használtunk nagy etetéseket, csupán néhány marék Haldorádó Fekete Tintahal bojlit szórtunk reggel és este, melyet előtte SpéciAdditive Japán Krill adalékba áztattunk, így a felületén egy nyálkás réteg alakult ki, ami a pontyoknak is tetszett.

A csalizásra szánt Fekete Tintahalas bojlikat előzetesen beáztattam SpéciAdditive Japán Krill folyadékba
Az általam használt végszerelék

Csalizás
Kézenfekvő ugyanazzal csalizni, mint amivel etettünk is. Ez egy darabig jól is működött, de amikor a kapások ritkultak, elkezdtük kombinálni ugyanezt a csalit a Quatro Pop Up 14 mm-es kis lebegő bojlival, ami ismét felgyorsította az eseményeket. Úgy éreztem, hogy itt nem is annyira az íz, hanem sokszor inkább a szín, ami meghatározó, ebből a piros és a narancssárga volt a legeredményesebb, de a BlendeX Pop Up Big Carps Squid & Octopus is jó megoldásnak bizonyult.

Nagyon szeretek ilyen szép számokat látni a mérlegemen!
István barátom is belecsapott a lecsóba, amint besötétedett
Ezt a pillanatot imádom a pontyhorgászatban

Végeredmény
Összességében a három nap alatt három darab 20 kilogrammnál nehezebb pontyot sikerült megmérnünk és lefényképeznünk, ami szerintem nagyon szép eredmény egy ilyen rövid horgászat alkalmával. Őket további hat darab 15 kg feletti követte, és néhány 10+-os is megjelent nálunk átmenetileg.

A változékonyra forduló, esős időjárás jó hatással volt a pontyok étvágyára
Túránk harmadik fogása, amely átlépte a húsz kilogrammot
Kacsa mama is kihozta megmutatni az ifjoncokat

Hasznos tapasztalatok
Ha csapatban horgászunk érdemes összehangolni a horgásztúrákat, mellyel egymást segítjük. Mi az utóbbi időben többször is próbáltuk azt, hogy lefoglaltunk egy helyet kereken 1 hétre, és ezt az időt feleztük el kettőnk között. Egyszer az egyikünk kezdte, legközelebb a másik. Az ilyen módon összehangolt és lefolytatott túrák elég sok új tapasztalatot szoktak nyújtani.
A bojlis horgászat is kellő aktivitást és kreativitást kíván, ha csak ülve várjuk, hogy „majd úgyis elhúzza”, akkor minden bizonnyal ezek a halak sem kerültek volna fényképező elé!

Ez nem csak hobbi, ez egy életforma