3 évszak nagyponty-horgászata a Balatonon

A Haldorádó Carp Team csapata folyamatosan keresi a különleges lehetőségeket és kihívásokat a pontyhorgászatban. Szerettünk volna közösen egy minden évszakot átölelő filmet készíteni a magyar tengeren, mely folyamán a csapat tagjai különböző helyszíneken mutatják be az általuk választott stratégiát és annak eredményességét.

Kora tavasz
A 4 évszakosra tervezett balatoni projektünkkel nem kis fába vágtuk a fejszénket. Ezen belül is a legnagyobb kihívás nekünk jutott, ugyanis mi télen eredtünk volna a pontyok nyomába, ám erre csak a hamisítatlan téli időjárású kora tavaszi időszakban kerülhetett sor. Így végül bár csak „3 évszakos” lett, az időjárás tekintetében egész évet felölelő projektet mégiscsak sikerült megvalósítani. Számtalanszor horgásztam már a magyar tengeren, de télen még sosem horgásztam itt célzottan nagy pontyra. Most ennek is eljött az ideje, így izgatottan vártam, hogy miként vesszük majd az akadályokat.

A kora tavaszi időszaknak is van egy magával ragadó hangulata, mikor a természet még a téli pihenőjét tölti
A fűszeres vonal nagyon meghatározó volt ebben az időszakban

A helyválasztás nagy fejtörést okozott, mérlegelnünk kellett sok mindent. Végül a középső medence északi partjára esett a választásunk, az Ábrahámhegyen található CFB Natura Campingre. A helyszín nem volt már ismeretlen számomra, korábban horgásztam már itt. Az egyik kedvenc helyem a Balatonon, rengeteg szép emlék köt ide. Ezúton is köszönjük Potháczky Lajos és Bulcsú barátaimnak a lehetőséget.

Tökéletes szezonkezdés
Csodaszép pontyok élnek a magyar tengerben!

Erre a horgászatra kétféle csalival készültünk. Ez a Big Fish és a Spicy Red Liver volt. Ezek személyes kedvenceim, és egész évben nagyon hatékonyan működnek a Balatonon. A hideg víz miatt 24 mm-es mérettel készültünk, de volt nálunk néhány doboz 30-as csali is ezekből az ízekből. A horgászat a megszokott módon kezdődött, helykeresés, bójázás, majd estére már a botok is a helyükre kerültek. Négy különböző jellegű és különböző távolságú helyet választottunk, ezzel is igyekeztünk minél nagyobb területet lefedni, hogy megtaláljuk a halakat. Az első három nap teljesen eseménytelenül telt. Nagyon hideg volt, és egy levél sem rezdült. Volt olyan éjszaka, hogy -12 fokot mértünk, és a stégek kezdetéig végig jég borította a felszínt. A vízhőmérséklet épphogy karcolta a 3 fokot, és ehhez párosult még a magas légnyomás, ami az egész hetet jellemezte. Közel sem voltak ideálisak a körülmények. Mi mindezek ellenére megállíthatatlanok voltunk és kitartottunk. Bíztunk abban, amit csinálunk és reméltük, hogy kitartásunknak meglesz az eredménye.

Ő is egy tipikus kagylófaló
Egy ilyen ponty gyorsan feledteti a horgásszal a fagyos éjszakákat

Nagyon lassan indult a horgászat, a harmadik nap hajnalán sikerült megfognom az első halunkat, amely rögtön egy 10 kiló feletti pikkelyes lett. Ez adott nekünk egy kis erőt, és még lelkesebben vágtunk neki a túra második felének. Minden halért keményen meg kellett küzdeni. Az utolsó napokra érkezett egy kis enyhülés egy kedvező irányú széllel. Ennek következtében éjszakánként már „csak” -3 fok volt, és a halak is beindultak. Nem volt sok kapás, de már a nappali órákban is tudtam csipegetni, egészen 15 kilóig. Ezzel az eredménnyel már nagyon elégedettek voltunk. Önmagában azzal is, hogy ilyen körülmények mellett egyáltalán pontyokat tudtunk fogni, itt azonban még nem is sejtettük, mi vár még ránk…
A korona az utolsó este került fel a horgászatunkra. Volt egy megérzésem, hogy egy estét még maradnom kell. Az egyhetesre tervezett horgászat így nekem végül nyolcnaposra sikeredett. Boga sajnos nem tudott tovább maradni, így egyedül vágtam neki az utolsó éjszakának. Ezen a különleges estén valóra vált az egyik legnagyobb álmom… 21 óra körül egy lassú, húzós kapásra reagálva, majd egy viszonylag rövid fárasztás után csónakba emeltem életem halát. Mikor először megláttam a hullámok hátán, már tudtam, hogy ez az a hal, akire egész héten vártam. Rögtön tudtam, hogy 20 kiló feletti, de az igazi meglepetés akkor ért, amikor csak másodjára tudtam beemelni a csónakba. Méteres hullámok, holdfényes este és dermesztő hideg volt. Még szinte most is érzem az arcomon, ahogy az erős keleti szél fújt. Ezeket a pillanatokat sosem fogom elfelejteni… A part felé haladva potyogtak a könnyeim örömömben. Szerintem nem küzdöttem ennyit még egy halért sem. A hét folyamán kaptunk mindent, napsütéstől kezdve a fagyokig. Nagyon kimerültem a horgászat végére, de kifizetődött a sok fáradtság. Életem halával ajándékozott meg a téli Balaton. 25,3 kg volt a pontos mérlegelés eredménye. E csodálatos töves egyben új egyéni rekordomat is jelentette. Külön öröm számomra, hogy 2021-ben is én fogtam az első hitelesített 20 kiló feletti pontyot a Balatonon, és ez 2022-ben is nekem sikerült elsőnek. Nagyon boldog voltam.
Biztonságban letároltam a halat a hitelesítéshez és a reggeli fotózáshoz. Miután gyorsan elkészítettük a képeket, már úszhatott is haza. Talán ez a legnagyobb élmény az egészben, visszaengedni oda, ahová tartozik!

Tökéletes hangulat

A csali egy szem 30 mm-es Spicy Red Liver golyó volt, amely az előző évben került piacra. Azt hiszem, jól sikerült a debütálása…
Korábban írtam már, hogy számomra a Balaton jelenti a pontyhorgászat csúcsát. Álmodoztam már sokszor egy 25 kiló feletti ponty megfogásáról a magyar tengerből, de azt, hogy ez ilyen hamar, ilyen fiatalon megadatik nekem, azt legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna. Nem tudom, mennyi időbe fog telni ezt a sikert túlszárnyalni, de nem is érdekel! Még csak az út elején járok. A szenvedély és a kitartás örök! A cél pedig továbbra is minden horgászat alkalmával ugyanaz…

Tavasz
Az előző év tavaszán már horgásztunk ezen a helyen Roli és Ádi barátommal, mely a Balatonmáriafürdőn található Polgár utcai strand. Akkor egy sikeres, eseménydús túrát tudhattunk magunk mögött, viszont a méretesebb halakat egyszerűen nem sikerült szelektálni az átlagosak közül. Ezért úgy döntöttünk, hogy újragondolt taktikával, új csalikkal térünk vissza ide és megpróbáljuk valahogy megfogni a darabosabb halakat.

Tamás trükkösen kikönnyített csalija nem sokáig maradt érintetlen
A második bot végszerelékére a Fekete Tintahal duó csali került

A túra előtti hetekben a srácokkal átbeszéltük, mit kellene másképp csinálni, min kéne változtatnunk ahhoz, hogy meg tudjuk fogni a testesebb pontyokat. Azt már megfigyeltük, hogy csak csalimérettel a Balatonon szelektálni nem lehet, de mindenképpen előny a nagyobb bojli. Az előző évben még nem állt rendelkezésünkre 24 mm-nél nagyobb csali, ezúttal viszont ez is elkészült, mely nem más, mint a Carp Boilie 30 mm-es változata. Ezt egy olyan előkével kellett kombinálni, mellyel a kisebb halak kisebb eséllyel kerülnek horogra. Húztunk egy merészet, és az eddig használt és jól bevált előkéket teljesen elhagytuk. Minél merevebb előkéket használtunk annak reményében, hogy talán a kisebb halak nem bírnak akkora erővel rászívni, és így a sprődebb előke és hajszál nem fordul be a szájukba. Fontos változtatás volt még az is, hogy az előző évben használt tigrismogyorót teljesen elhagytuk. kizárólag bojlit használtunk. Ha Balaton, én nem indulok el a Fekete Tintahalas bojli nélkül, ez került az egyik bójára, a másikra pedig a Fűszeres Vörös Máj. Csalizni kizárólag a 30-as bojlival csaliztunk, melyet parafával könnyítettünk ki, akár szimplán vagy duplán, de az ízben passzoló pop-up bojlival hóemberként is felkerült a hajszálra. Etetésre a 24 mm-es golyó tökéletes volt.

A tökéletes csúszó végszerelék
A túra folyamán ezt a két bojlit használtam…

Már az első kapások is igazolták, hogy jó úton járunk. Míg az előző évben nagyon sok 10 kg körüli pontyot fogtunk, addig ezúttal ezt a méretet eredményesen sikerült kizárni, és az átlagméretet fel tudtuk tornázni 15 kg környékére. Úgy gondolom, az időjárás a másik fő tényező. Mint tudjuk, nagyon is igaz, hogy ami nem jó a horgásznak, az annál kedvezőbb a halfogásnak. A bójázást is erős szélben, elsőfokú viharjelzésben végeztük el. A hét folyamán többször is felkapcsolták a másodfokú viharjelzést is, de szerencsére az előző évihez hasonló nagy vihart nem kaptunk. Távolságok tekintetében ezúttal is 350 és 450 méter között jelöltük meg a meghorgászni kívánt helyeket. A Balaton e részén a medret vastag iszapréteg jellemzi az első 200 méter után. Ebben igyekeztünk megtalálni és meghorgászni azokat a pontokat, ahol több kagylót észleltünk a tapogató rúd segítségével. Biztosra veszem, hogy a pontyok előszeretettel látogatják az ilyen részeket és bátran táplálkoznak innen. Bátran ajánlom mindenkinek, hogy ne féljen a vastag iszapon való horgászattól. Míg az előző évben a kapások nagy része az éjszakai és kora hajnali órákban volt jellemző, ezúttal ez folyamatos volt, sőt, a legnagyobb hal is a nappali órákban érkezett, mely elérte a bűvös 20 kg-os határt. Úgy gondolom, hogy sikerült kiraknunk a puzzle-t, bevált az előre eltervezett taktika. Esetünkből leszűrve a tanulságot biztatok mindenkit, hogy ne féljen elhagyni a megszokott módszereket, hisz sokszor az átütő sikerhez ki kell lépnünk a komfortzónánkból.

… az eredmény pedig magáért beszél
Életerős, masszív pikkelyes
Ádám halában sincs semmi kifogásolható! :)
A legszebb pillanatok egyike, amikor mindenkinek mosolyra áll a szája! :)

Nyár
Amikor terveztük a filmet a srácokkal, éreztem, hogy a nyári időszakkal sarkalatos rész vár rám. Ilyenkor nem könnyű a Balatonon behúzós módszerrel már önmagában horgászni sem, ami teljesen érthető, hiszen a turista főszezonban nagyon sokan látogatnak el a tó partjára, hogy kiélvezzék annak minden előnyét. Ehhez társul egy nagyon bőséges természetes táplálékforrás, amitől oly szépen gyarapodnak itt élő pikkelyes barátaink. A horgászat helyszínéül egy Keszthely határában lévő stéget választottam, amely egy erdő szélén helyezkedett el.

A nagy távolságokra való behúzáshoz megfelelő tárolókapacitással rendelkező orsókkal kell készülni
Hajnali ébresztő

A helykeresésre nagyon sok időt szántam, szerettem volna mindenképpen találni valami mederváltozatosságot vagy akadót, amely jó haltartó hely lehet, de sajnos teljesen egyenletes volt az előttem lévő terület, ezért úgy gondoltam, hogy az etetésbe kell vinnem egy kis „csavart” ahhoz, hogy a pontycsapatokat kicsit koncentráljam a bójáim környékén. Úgy oldottam meg, hogy a két bójámat egymástól mintegy 50-60 m-re helyeztem el, és a kettőt „vékonyan összekötöttem” főtt magkeverékkel, a bójákra viszont kizárólag 24 mm-es Fűszeres Vörös Máj bojlival etettem.

Számomra a tökéletes napkezdés
A fűszeres bojli mellé illesztett Ananászos fluo pop-up hamar felkeltette az etetésre érkező pontyok figyelmét

Kellemes meglepetés volt, hogy bár kisebb egyedek okozták, de már rögtön az első éjszaka volt több kapásom. A túra elején kisebb csalikombinációval kezdtem, amelynek alapja egy 24 mm-es Big Wafter bojli volt, ezt emeltem ki egy sárga fluo ananász pop-up segítségével. Az idő előrehaladtával viszont növelnem kellett a méretet, először két szem 24-es csalira, majd előkerült a 30+-os bojli, amelyből egy szemet használtam, a hajszálelőkén a horogtól kicsit távolabb helyezve. A végszerelék fontos eleme a TiszaStones természetbarát kősúly, amelyet a kapást követően könnyedén el tud hagyni a hal, ezáltal sokkal kisebb sérülést okozunk nekik a fárasztások alkalmával. A horgásztúra végéig folyamatosan sikerült növelni a pontyok átlagméretét, ami ebben az időszakban, úgy gondolom, egyáltalán nem jellemző, ebben komoly szerepe lehetett a megfelelő helyzetfelismerésnek és etetési stratégiának.

A köves szereléket nagyon kedvelem, érdemes a Balatonon a nagyobb súlyokat előnyben részesíteni
Ha az áramlás felerősödik, érdemes megtalpalni a swingereket némi extra súllyal
Egy éjszakai pocakos
Kapásra várva
Értük jöttem

Ősz
Egész évet átfogó filmünk őszi helyszínének egy különleges helyet szerettem volna, így esett a választásom Badacsonyra, a Balaton egyik legszebb helyére. A horgászatra Szoják Benedek barátom kísért el, akivel már horgásztunk ezen a környéken, így nem volt ismeretlen a miliő.

Badacsonyból (is) csodálatos a kilátás
A megfelelő helyek megtalálásához használt eszközök
Izgatottan vártam, mit tartogat számomra az éjszaka

Ezen a részen – mint az északi helyek többségén – magánstégről történik a peca. Vagy keresgélünk a kiadó helyek közt a https://boiliebalaton.hu/ weboldalon, vagy egyéb magánstégekre foglalunk ismeretség útján. Mi most utóbbit választottuk, amit ezúton is köszönünk Varga Zoltánnak.
A horgászat legfontosabb részével kezdtünk, a helykereséssel. Benő hamarabb kezdte a horgászatot és elmondása szerint 6 órán át kereste kiszemelt helyeit. A befektetett nagy munka gyümölcse gyorsan megérkezett egy 20 kiló feletti tükörponty személyében.
A jó hír megalapozta a horgászatot, így én sem sokáig késlekedtem. Helyeink zömében iszapos részek voltak, ahol az iszap alatt kemény, márgás részeket találtunk, benne kagylóval. Úgy gondoltuk, hogy e helyeket előszeretettel keresik fel a nagy pontyok, és ez gyorsan be is igazolódott. A helykeresésre IHP tapogató rudat és talajmintavevőt használtunk.

Dupla Big Fish az igazán nagyoknak
A szerelékeimre kősúlyokat helyeztem
Ebbe a szájba szinte bármekkora csali elfér

Csalik tekintetében a Nagy Hal, illetve a Fűszeres Vörös Máj bojlikra voksoltunk, és mindkettő jól teljesített a túra során. Egyszerű blowback előkéket használtunk dupla fekvő hóember felkínálással, egy 24-es és egy 30-as bojlit kombinálva.

Egy szuper töves indította a túrát
Ritka balatoni tükrös, igazi bakancslistás egyed
Minden a helyén, most a pontyok következnek
Benőnek is sikerült egyet becsalogatni az objektív elé

Összességében egyetértünk mindannyian abban, hogy a Balaton ezért is fantasztikus helyszín pontyhorgász szemmel, mert minden évszakban találhat az ide ellátogató horgász olyan helyszíneket, ahol a megfelelő technikával és kellő elszántsággal szuper élményekkel gazdagodhat. Ehhez kíván sok sikert a Haldorádó Carp Team Csapata!

Írta: Erdélyi Tamás, Szoják Benedek, Rokolya Péter, Haskó Tamás
Videó: Erdélyi Tamás, Szoják Benedek, Fehér Boga Pál, Rokolya Péter, Haskó Tamás, Takács Péter