Hogyan válasszunk pergető táskát?

Az alábbiakban egy konkrét pergető táska bemutatásán keresztül próbálok meg néhány irányvonalat felvázolni azzal kapcsolatban, hogy milyen szempontok alapján érdemes a boltok polcain kutakodnunk. Persze ezek erősen szubjektív szempontok, ám bízom benne, hogy éppen ezért lesz elolvasásra érdemes.

A pergető horgászathoz nem feltétlenül van szükségünk speciális táskára, így első lépésként azt kell eldöntenünk, hogy érdemes-e egyáltalán foglalkoznunk a kérdéssel. Abban az esetben, ha egyéb horgászmódszerek mellett űzzük a pergetést, vagyis kifejezetten pergetési szándékkal sosem indulunk horgászni, akkor a pergető táska egy külön nyűg, egy külön cipelésre váró felesleges felszerelési tárgy lesz. Ekkor nincs is igazán szükségünk rá, hiszen a kiegészítő felszerelések, aprócikkek kényelmesen elférnek a többi horgászfelszerelés között a műcsalis dobozzal egyetemben. Éveken át én se használtam pergető táskát, csak az őszi rablóhalazó időszakban, egyébként nagyon jól elvoltam egy általánosan használt nagy szerelékes táskával, amiben jól elfért az összes tartalék ruházat, az ásványvíz, a szerelékes doboz, etetőanyag, vagyis szó szerint minden. Amíg szállítani kellett a dolgokat, addig tökéletes volt, ám amikor valamire szükségem lett, akkor bizony néha úgy ki kellett pakolnom, mintha a bolhapiacon árulnék. Eljutottam tehát odáig, hogy rendezettebben szerettem volna tartani a pergetéshez szükséges apróságokat, felszereléseket, műcsalikat.

Mindenki fog mindenkit, ilyenkor nem árt, ha tudjuk, hogy hol keressük a fogót és a szájbilincset
Amikor meg egy harcsa közelít, akkor meg grip után kotorászik minden horgász :-)

Nem vettem meg az első pergető táskának titulált terméket, hetekig kutakodtam a boltok polcain. Arra hamar rájöttem, hogy alapvetően három kategóriába sorolható a kínálat, úgymint kicsi, közepes és nagy pergető táskák. Persze felmerül a kérdés, hogy feltétlenül ebben a kategóriában kell-e keresgélnünk, nem felel-e meg kívánalmainknak egy mezei szerelékes táska, vagy akár egy sportboltban kapható hátizsák. Két olyan kiemelt tulajdonsága van a kifejezetten pergetésre szánt táskáknak, amit más táska legtöbbször nem tud nyújtani. Az egyik ilyen tulajdonság a vízállóság, amelynek fontosságát - azt hiszem - nem kell hangsúlyozni. Ha nem is esik az eső, akkor is a víz közelében tartózkodunk vele, vizes csónakfenékre, vizes partra helyezzük, így ezt mindenképpen fontos kritériumnak kell tekintenünk. A másik tulajdonság már inkább a gyártók által gerjesztett, nevezetesen az, hogy a legtöbb pergető táskát eleve dobozokkal kínálják, vagy a gyártott dobozok méretével az általuk gyártott táskák méretéhez igazodnak. Ez azt eredményezi, hogy igazán helytakarékosan olyan táskába tudunk pakolni, amelyet a műcsalis dobozhoz terveztek. Nem muszáj ezt figyelembe vennünk a használat során, de a választás során figyelmen kívül hagyni nagy butaság.

A jó táska vízálló (itt épp szakad az eső, ha nem látszana :-))
A táskák és a dobozok mérete nem véletlenszerű, igazán passzentosan meg tudjuk tölteni táskánkat, ha hozzávaló dobozokat veszünk

Összegezve a fentieket elmondhatjuk, hogy pergető táskát nem kell feltétlenül használnunk, ám ha használunk, akkor felmerül a kérdés, hogy mi alapján is válasszunk?

Kisméretű pergető táskák

E táskák mérete olyan 30 x 30 x 15 cm-ig terjed, legfőbb ismertetőjük, hogy oldaltáskaként funkcionálnak, vagyis jelentősen szélesebbek, mint amilyen vastagok, emiatt a földre helyezve oldalukra fekszenek, doboz nélkül semmi tartásunk nincs. Célszerűen nem is kell őket letenni, hiszen arra vannak kialakítva, hogy dobás közben is a vállunkon maradhassanak. Talán ide sorolhatók az övtáskák is, bár azok használata sokkal több kompromisszumot követel. Mikor is kell ebben a kategóriában gondolkodnunk? Elsősorban akkor, amikor parti, cserkelő horgászatra rendezkedünk be, hiszen ilyenkor a mozgékonyság sokkal nagyobb előny, mint az a plusz 40 db műcsali, amit egy nagyobb táskában magunkkal tudnánk vinni. Igazi bozótharcos ismerőseim még az ilyen kisebb méretű táskákat is feleslegesnek titulálják, és jól elvannak a mellényzsebben magukkal vitt pár darab műcsalival. Véleményüket mindössze azért nem tartom mérvadónak, mert olyan helyekre is beküzdik magukat, ahova más még a kutyáját se engedné. Jó-jó, van persze, hogy gyönyörű halakkal másznak elő, no de négykézláb! :-)

Egész napos horgászatok alkalmával sajnos ehhez a táskához szükségünk lesz egy kiegészítő táskára, amelyben az élelmiszert, vizet, ruházatot szállítjuk, de ez utóbbi táska már egy egyszerű hátizsák is lehet. Természetesen nem csak ekkor használhatjuk ezt a méretet, hiszen ha ismert vízterületre pár darab műcsalival érkezünk, akkor igazán elegáns és kényelmes egyetlen pergető bottal és táskával a horgászat. Főleg akkor tudjuk ezt kivitelezni, amikor - mondjuk - egy nyári estén 1-2 órás horgászatra indulunk egy lakóhelyünkhöz közeli vízre. Szintén bőségesen elegendő akkor, amikor egyéb horgászmódszerek mellett, kiegészítő lehetőségként akarunk pergetni. Ilyenkor nem feltétlenül szükséges, de nagyon hasznos tud lenni, ha a műcsalik, aprócikkek, fogók külön táskában kapnak helyet, és rendszerezetten állnak rendelkezésünkre. Jómagam is akkor veszem elő ezt a méretű táskát, amikor lehetőségem nyílik egy-egy kisebb csatornán bóklászni. Ilyenkor nagyon értékelem azt a szabadságot, amelyet a kevés felszerelés biztosít, hiszen a nekem nem tetsző horgászhelyekről két-három dobás után mindenféle pakolászás nélkül egyszerűen odébb sétálhatok.

Téli Kurca-part, igazi sétálós pecára csábít
Egy táska, egy bot elég, ha csatornahorgászatra indulunk, ez mondjuk már egy közepes méretű táska, de még kényelmes méretekkel
Sétálunk, sétálunk…
… egy csukával lecsücsülünk

Közepes méretű táskák

Méretük 40 x 25 x 20 cm-ig terjed és alkalmasak akár 100 db műcsali szállítására is. Az előző táskával szemben ezek a földre helyezve szinte dobozként funkcionálnak, stabilan tartják magukat. Általában 2-4 db dobozzal szereltek, amelyek egy központi részben kapnak helyet, ami mellett a táska több oldalzsebbel rendelkezik, ahova a kiegészítő felszereléseket helyezhetjük. A jobb típusok alsó része megerősített, akár még tappancsokkal is ellátott és plusz merevséget biztosít a táskának azért, hogy dobozok nélkül, üresen se „omoljon” össze. Igazi univerzális termékek, mind parti, mind csónakos horgászat alkalmával hasznos segítők. Méretüknél fogva még kényelmesen szállíthatók, de már lehetőséget biztosítanak arra, hogy jelentős mennyiségű műcsalit vagy kevesebb műcsalit és mellette ruházatot, elemózsiát vigyünk magunkkal. Kiegészítő táskára esetenként szükség lehet, de ésszerű kompromisszumok megkötésével önmagában is elegendő. Személy szerint azokat a típusokat helyezem előtérbe, amelyek legalább 4 db közepes méretű doboz befogadására alkalmasak és legalább 3 oldalzsebbel rendelkeznek. Az olyan plusz lehetőségek, mint a gumipánt vagy különböző karikák, külső tépőzárak természetesen extra pontokat érnek. Ez a méret elsősorban azon horgászoknak ajánlható, akik komolyan veszik a pergetést, nem csak mellékesen, néha-néha dobnak párat fenekezés közben. Ebben egész napos horgászatra alkalmas mennyiségű műcsalit tudunk magunkkal vinni, így a váratlan helyzetekre is fel leszünk készülve. Az egyik legjobb pergető táska, ami a kezembe került ebben a kategóriában a Spro HS The PikeFighter Carry-all Storage Bag II. Nézzük meg fotók segítségével is, hogy mire érdemes figyelnünk!

Kézitáskaként is használható
A nagyobb méretű első rekeszben a hosszúkás tárgyak is elférnek
Az egyik oldalzseb hálós, így könnyen ellenőrizhetjük tartalmát, persze itt csak azokat a dolgokat érdemes tartani, amelyeknek nem árt a víz
A másik oldalzseb vízhatlan és mélyen lecipzárazható
Fogónknak külön, tépőzárral biztosított helye van
Nagyméretű húzózár, kesztyűben is könnyen megfogható
A táska alja megerősített és tappancsokkal ellátott, így kevésbé vizesedik fel
A gumipánttal hasznos dolgokat tudunk a táskán rögzíteni, és mivel a táska oldala nyílik, továbbra is mindenhez hozzáférünk

Nagy pergető táskák

Elérkeztünk a harmadik kategóriához, amely alapjaiban szinte egyáltalán nem különbözik a közepes pergető táskáktól, éppen ezért a gyártók elnevezései gyakran megtévesztők is lehetnek. Saját besorolásom alapján ez a típus valahol az 50 x 30 x 20 cm-es méret körül kezdődik, általában dobozokkal együtt árusítják és a 3 oldalzseben felül legtöbbször a táska tetején is találunk további tároló helyeket. Méretüknél fogva parti horgászatnál kényelmetlenek, bár ha egy-egy helyen sokat tartózkodunk, akkor azért ésszerűnek tűnik használatuk. Ezekben legtöbbször még akkor is van helye minden egyéb kacatunknak, ha az összes dobozt magunkkal visszük. Elsősorban azoknak a horgászoknak ajánlhatók, akik fő módszerüknek tekintik a pergetést, és csak néha csábulnak el más módszerek irányába. Többnapos, változatos követelményeket támasztó horgásztúrára elegendő mennyiségű műcsalit tárolhatunk bennük, jelentős méretű dobozaik még a legnagyobb helyigényű wobblerek rendszerezett elhelyezéséhez is megfelelő méretűek. Legtöbbször az oldalzsebek is olyan méretűek, hogy kisebb dobozok befogadására is alkalmasak legyenek. Ez főleg azért nagyon jó, mert ezek a kisebb dobozok a kis pergető táskában is elférnek, vagyis ha fajspecifikusan összeállítunk egy műcsali-arzenált, és történetesen mindkét méretű táskával rendelkezünk, akkor a csalikat nem kell pakolgatnunk, csak a dobozt kell áthelyeznünk. Személy szerint én a balinokkal vagyok úgy, hogy egy pár darabos wobblerkészlet nélkül még kuttyogatni se megyek, mert ha mégis, akkor biztos, hogy hihetetlen mennyiségű balin fog szemtelenkedni velem.

A legszebb balinokat általában akkor fogom, amikor nem pergetni készülök, de „véletlenül” van nálam egy bot és néhány műcsali

Ekkor viszont teljesen felesleges egy nagy táskát magammal cipelni, a dobozt és néhány aprócikket helyezek csak át a legkisebb táskába. Tavaly hosszabb horgásztúrákra nem igazán nyílt lehetőségem, de őszi dunai kirándulásaim alkalmával ilyen nagyobb táskát vittem magammal. Kétdoboznyi műcsalit pakoltam, így maradt hely a meleg pulóvernek, mellénynek, fényképezőgépnek, esőruhának, innivalónak is. Amikor partra szálltunk egy-egy ígéretes szakaszon, akkor a magammal vitt táska miatt ugyanolyan komfortosan tudtam horgászni, mintha a csónakból tettem volna ezt, hiszen minden a jól megszokott helyén maradt. Persze ehhez az is kell, hogy a szükséges kellékeket mindig a táska azonos zsebébe tegyem vissza, így szinte vakon is tudom, hova nyúljak, ha mondjuk fogóra, mérőszalagra, avagy éppen kulcskarikára van szükségem.

A szükséges doboz mindig legalul van… de ha táskánk oldalra nyílik, akkor simán kihúzhatjuk, nem kell az összes többit is kipakolnunk
A jó doboz aranyat ér! Fontos, hogy legalább 4 cm mély legyen, és hogy a belső osztását szabadon lehessen variálni

Azzal fejezem be, amivel elkezdtem, nincs feltétlenül szükségünk pergető táskára ahhoz, hogy pergessünk, ám horgászatunk komfortját nagyban elősegíti, ha felszerelési tárgyaink rendszerezetten állnak rendelkezésünkre. A legtöbb ilyen célra tervezett táska lehetőséget biztosít számunkra, hogy a műcsalikat külön dobozban, a kulcskarikákat, kapcsokat, hármashorgokat, szerszámokat, iratokat külön-külön zsebben tároljuk. Természetesen csak akkor fog ez működni, ha minden eszközünket mindig vissza is helyezzük ugyanoda. Persze ehhez kellő önfegyelemre is szükségünk lesz, de a harmadik elhagyott fogó, mérőszalag, netalán műcsali után könnyen rá fogjuk magunkat beszélni ennyi odafigyelésre.