Nevis Envy Feeder 390H bot teszt 6. rész - A Mányi Horgásztó rejtélye

Van egy kis tó a lakóhelyemhez egész közel, amelyről nagyon ellentmondásos információkat halottam mostanában. Ez a tó nem más, mint a Mányi Horgásztó. Néhány horgászcimborám szerint nem lehet itt halat fogni, az egyikük betlit betlire halmozott ebben az évben is és a tavalyi szezonban is. Viszont sok más ismerősöm legendás fogásokról beszél, nagy pontyokról, nagy amurról, compóról! A betli és a nagy ponty között nagyon nagy a szakadék. A beszámolók meghallgatása után elhatároztam, hogy megnézem a tavat a saját szememmel is, kipróbálom magam ezen a vízterületen! Compót még soha sem láttam a horgomon, már ezért is megérte beélesíteni a két Nevis Envy feederbotomat, hátha horogra akad majd egy!

A munkahelyemre nem is olyan régen új kolléga érkezett. A kezdeti formális beszélgetések után elkezdtünk komoly dolgokról beszélgetni Hargitai Marcival. Hamar kiderült, hogy van közös téma. A természet és a horgászat szeretete adott bőven beszédtémát, hiszen mindketten szimpatizálunk mindkettővel. Marci ekkor beszélt nekem először a mányi kalandjairól. Szó szót követett, aztán megbeszéltük, hogy egyik nap munka után beülünk a kocsiba és terepszemlét tartunk. A tóhoz megérkezve nagyon szép látvány fogadott minket. A tó körül van egy kis fenyőerdő, van búzatábla, kukoricatábla, énekelnek a madarak. A tó környéke szépen karban van tartva, fű lenyírva, nád rendbe rakva, szóval tökéletes látványt nyújtott a hely! Van pár stég is és beülő is a felkapottabb helyeken. Van patakbefolyó és kifolyó is, sőt még egy előtározó is van, ami halneveldeként is funkcionál. Annyira megtetszett a hely, hogy már azon a napon megbeszéltük, hamarosan visszatérünk, természetesen horgászfelszereléssel.

Néhány hasznos információ a tóról:

Maga a tó Fejér megyében, Mány külterületén található. Területe 3,5 hektár, átlagmélysége 1.5 méter. A Sajgó-patak duzzasztásával hozták létre az ötvenes években. Megközelítése: Budapestről a 100-as főúton a bicskei körforgalomnál Mány felé kell letérni. A falu előtt jobbra egy tábla jelzi a tavat. Az M1-es autópályáról a bicskei lehajtónál Bicske irányába kell letérni, majd a körforgalomnál Mány felé. A zsámbéki lehajtónál letérve Zsámbékon keresztül Mány irányában a mányi elkerülő úton kell haladni. A falu végén találjuk a tavat. Érdeklődni lehet a tóval kapcsolatos további információkról ezen a telefonszámon: (30) 448 3810. Mi sportjeggyel horgásztunk minden alkalommal, ami most a nyári akció keretében szeptember elsejéig 2000 Ft-ba kerül. Vasárnaptól csütörtökig 6:00-20:00 óráig lehet pecázni, péntektől szombatig pedig 6:00-18:00-ig. Éjszakai horgászat péntek-szombat 18:00-6:00-ig.

A következő hétvégén útra keltünk.

Ha ezt a táblát látjátok, forduljatok be a murvával leszórt útra!
Egy kevés út megtétele után ezt a táblát lehet látni, a nyíl mutatja az irányt
A kicsi fenyőerdőn áthaladva, az út végén a halőrház és a parkoló található
A halőrház a parkolóból nézve. Pompás látvány!
Tórészlet a halőrház oldaláról
A gátról nézve is gyönyörű a hely
Marci tanácsait követve első alkalommal a gáton választottunk magunknak horgászhelyet. Ennyire a természetben már régen horgásztam! Minden zöld volt, fák, bokrok, nád, növények mindenütt!
A tó mélysége átlagosan 150 cm, ezért nem akartam elriasztani a halakat valamilyen színes főzsinórral. A választásom a színtelen Nevis Winner zsinórra esett. Ahhoz képest, hogy 250 forintba kerül 100 méter, nem rossz zsinór! Az egyik orsó dobjára 0,22 mm-es méretűt választottam…
… a másikra 0,25 mm-est…
… dobóelőkének pedig az általam régóta használt Spro Fusion Powerbraidet

A 390-es Envyvel távolabb, maximum 50 méterre horgásztam ponty(ok) reményében. Egy 60-as méretű Nevis Navy Carp orsót tettem fel rá. Különböző végszerelékekkel próbálkoztam, hol a feederes hosszú előkéssel, hol a pontyos araszos előkéssel.

A 360-as Envyvel mindössze 20 méterre horgásztam. Célom itt is a ponty volt, de úgy, hogyha keszegféle vagy kárász tévedne a horog közelébe, akkor ezek a halak is horogra kerüljenek. Orsónak először a 65-ös Okuma Longbowmat használtam, de nem tetszett, hogy a zsinórklipsz nem teszi lehetővé a kiakasztást, ezzel kizárva a pontos etetést. Később erre a botra is egy 60-as Navy Carpot tettem fel. Ez a párosítás a továbbiakban nagyon bevált nekem. Ezen a cuccon csak a feederes hosszú előkés szereléket alkalmaztam. Feederkosár, 0,14 mm-es horogelőke 60 cm hosszúságban, 10-14-es méretű apró horog csontival és gilisztával csalizva.

Többféle etetőanyaggal készültünk: egy házi készítésű fahéjas-csokoládéssal apróhalra…
… egy szintén házi készítésű paprikás-halassal pontyra…
… és egy gyári mézessel, szintén pontyra
Kiegészítőként gyümölcsös ízű magkeveréket használtunk, de csak módjával

Az elején pontyra lebegő bojlival próbálkoztam, az apróhalas szerelék horgára pedig csontit és gilisztát tűztem váltogatva vagy egyszerre. Nehezen indult a dolog, hiszen a pontyos cájg spicce nem akart megmozdulni.

A dévérek jól reagáltak a csonti-giliszta szendvicsre…
… no meg a házi fahéjas-csokis kutyulékomra
Ha másra nem is, de a dévérekre lehetett számítani
A legnagyobbak ilyen méretűek voltak
Ahogy a napsugarak egyre magasabbról érkeztek, úgy értékelődött fel a báb szerepe! Vízközt lehetett elcsípni pár halat. A végére már csak a csonti adott halat
Ezen a napon nem igazán mozgott a hal, csak kevesen fogtak bármit is. Pontyok helyett be kellett érnünk a dévérekkel, de ebből a halfajból sem érkezett emlékezetes mennyiség
Június első hetében itt még javában ívtak a dévérkeszegek!

Nagyon csalódottak voltunk az első alkalom után, hiszen nem sikerült pontyot fogni egyikünknek sem. Marci is próbálkozott mindenféle módszerrel, trükkök sokaságát vetette be egy jó fogás reményében, de eredménytelenül várta ő is a nemes halakat. Azt gondoltuk, hogy a nagy meleg sem segítette elő a célunk elérését. A tavon csak középen fogtak jobb méretű halat, elsősorban azokon a helyeken, ahol a bojlisok ülnek le előszeretettel. A kudarcot nehezen viseltük, így pár nap múlva ismét szerencsét próbáltunk.

A halőrházzal szembeni oldalon, középen foglaltuk el az egyik horgászállást. Azért választottuk ezt a helyszínt, mert az első alkalmon itt láttunk pontyfogást
A keszeges élményeket figyelembe véve kézenfekvő volt, hogy komolyabban érdemes ráállni a dévérkeszegre. A Top1 Bream etetőanyagot választottam. A Nagy Dévér aromát csak a horogra tűzött csonti dipelésére használtuk. A lebegő csontit sem hagyhattam otthon, hiszen a báb az előző horgászaton nagyon bevált
Most már a rostámat sem felejtettem otthon
A kétlépcsős nedvesítés és rostálás után így nézett ki az elkészített etetőanyag
Pontyra egy nagyon egyszerű etetőanyaggal készültünk. Ízesítés nélküli magmixet sima kenyérmorzsával kevertünk össze és egy marék búzaliszttel ragasztottuk össze. Azért kevertük ezt a puritán kaját, mert „fülest” kapott Marci barátom, hogy ha más nem is, ez biztosan adja majd a halat…
Új helyen, új taktikával ismét dévérkeszeg a horgomon
Ahány dobás, annyi dévér!
Dévér, dévér hátán
Teljesen mindegy volt a távolság és az etetőanyag, mindenhonnan csak dévérkeszeg került a horgomra, legalábbis kora délelőttig…
Nem rossz dolog sok dévért fogni, de hol vannak a pontyok? Minden ilyen kis tavon a ponty a tömeghal, ám ezen a vízen és azon a napon a pontyok csak a legendákban léteztek
Végre rendes kapásban volt részem! Merítéskor azért nagy volt a meglepetés!
A giliszta-csonti-kukorica szendvics tetszett meg neki, amit pontynak szántam… Nagy volt a megdöbbenés a részünkről, ezért lányos zavarunkban le sem mértük a halat
Ezt az afrikai hareszt is visszaengedtük - ugyanúgy, mint a dévéreket
Aztán ment minden tovább, változatlan formában…
Tök mindegy volt, hogy mit csinálok!
Az volt a lényeg, hogy akkor akadtak a horogra, ha csak akkora volt a csali és a horog mérete, ami befért a szájukba
A továbbiakban, ha keszegezni indulok, ezt a csalit és a törőszitát biztosan nem hagyom otthon
Big Bream
A felszerelésem a keszegestől igencsak messze állt, mégis csak dévérkeszeg került a horogra. Ez nap is azt bizonyítja, hogy csak olyan halat foghatunk, ami benne van a vízben
A nap legnagyobb fogása én voltam
Finomszerelékesek top helye lehetne ez a víz, ha rendesen lenne telepítve és nem csak a megkopott fényképeken léteznének a legendás halak!
A délután már kizárólag afrikai harcsára horgásztunk, hogy legyen sikerélmény, de nekem ekkor is csak dévér jött, igaz, már csak elvétve
Marci barátom szerencsésebb volt!
A délután legnagyobb fogása az ő nevéhez fűződik
Marci afrikai harcsája 1,62 kg-os volt
Marci is visszaengedte a halát. Ezzel a hallal zártuk a napot

A Mányi Horgásztó gyönyörű hely. Kijelenthető, hogy két horgászat alatt nem lehet kiismerni egy tavat, de azért sok minden leszűrhető. A tó halállománya - véleményem szerint - szerény. Compót még messziről sem láttunk, sajnos. Ottlétünk alatt fogtak egy nagyobb amurt és talán két pontyot. Horogra került még ezenkívül négy-öt afrikai harcsa is. Dévéreket lehetett fogni, de nem mindig folyamatosan. Kárásznak a nyomát sem láttuk. Két alkalom alatt nem láttam mindent, de a lényeget igen. Szerény fogásokról számoltak be a kifelé érkező horgászkollégák is. Viszont Marci barátom szerint egyik betlis pecája után az egyik cimborája egy tizenhét kilós pontyot fogott nem sokkal később ugyanazon a helyen. Szóval, érdekes egy víz ez. Egy biztos, a tó tulajdonosa telepíthetne egy kicsivel több halat a vízbe, akkor még vonzóbb hely lenne a horgászok, de akár a profi versenyhorgászok számára is. A pálya alkalmas lenne akár a rakós botos horgászatra is. Igazi kis ékszerdobozt lehetne belőle csinálni egy kevés anyagi és munkaerő befektetéssel.

A Nevis Envy botokról a mai horgászat is bebizonyította, hogy nem keszeghorgászatra tervezték őket. Ezen az alkalmon sok dévért vesztettem fárasztás közben, a keszegezéshez egy lágyabb karakterisztikájú botcsaládra lett volna szükség. A gyors dobásokban segítségemre volt a heavy méret, de ezekhez a halakhoz, erre a vízre sok volt. Light feederrel is meg lehet itt oldani a feladatokat. Ha az a legendás tizenhét kilogrammos ponty lenne a következő cél, akkor természetesen csak ezeket a botokat hoznám. Hiányérzetem van a tóval kapcsolatban, nincs kizárva, hogy csak azért is szerencsét próbálok újból! Egy dolog tart vissza. A rossznyelvek szerint lehalászták a tavat tavaly ősszel. Hogy ebből mi igaz és mi nem, nem tudom, de az biztos, hogy az az energia, amit ide fektettünk, más vízen komoly eredményt szokott hozni. De a remény hal meg utoljára…