A rakós botos horgászat ABC-je 5.rész - A „szállítmányozás” és karbantartás

A rakós botos horgászat ABC-je 5.rész - A „szállítmányozás” és karbantartás

Nehéz helyzetbe kerültem, amikor elkezdtem összegyűjteni az anyagokat ehhez a részhez, mert számomra ez a rész bizonyult a legnehezebbnek. Nem a benne lévő információk tették nehézzé a megírását, hanem éppen ellenkezőleg, annyira egyszerű dolgokról van benne szó, hogy bizonyára sokaknak nem tartalmaz semmilyen új információt. Mégis, ha a rakós botos horgászat minden összetevőjét, eszközigényét meg szeretnénk ismerni, akkor nem maradhat ki a sorból ez a rész sem. A cím alapján bizonyára sokak gondoltak hirtelen egy fuvarozó cégre. A helyzet nem is áll ettől annyira távol, hiszen ennél a horgászmódszernél van szükség a legtöbb szállítandó felszerelésre. Természetesen szállítás közben nem sérülhetnek eszközeink, azok megóvása elemi kérdés. Szó lesz továbbá a botok karbantartásáról, a használat közbeni állagmegóvásról, valamint az ehhez szükséges eszközök is bemutatásra kerülnek.

Botzsákok

A legtöbb rakós bot szállítási hossza 160 és 190 cm között van. Az ilyen méretű botokhoz már speciális nagyméretű botzsákra van szükségünk, hogy felszerelésünket kényelmesen tudjuk szállítani. A kínálat ezekből a termékekből nagyon széles. Találunk normál, egy rekeszes botzsákot, de van több rekeszes zsák is, amiben már külön kialakított helyet biztosítottak a szállítócsöveknek. Fontos döntés a botzsák kiválasztása, hiszen minél több mindent tudunk biztonságosan elhelyezni benne, annál könnyebben tudunk majd a horgászhelyünkig begyalogolni. Előnyt jelenthet az oldalzsebek száma is. Én ezekben ernyőt és úszótartókat hordok, de itt kap nálam helyet (Zsollinak hála) a nagy méretű takarófólia is, hogy egy hirtelen jövő eső ne áztassa el az ernyő alól kiszoruló felszerelésemet.

Balra egy szimpla 1 rekeszes zsák 2 oldalzsebbel és merev, kerek talprésszel, jobbra egy 4 rekeszes változat
Tipp: kényelmesebb a szállítás, ha dupla vállpánttal ellátott a botzsák, amivel a hátunkra is tudjuk venni


A szállítócsövek

A botok biztonságos tárolásához, szállításához elengedhetetlen e csövek használata, hiszen merev faluk megvédi a botot az esetleges sérülésektől. Jó szolgálatot tesznek a topset-ek tárolásánál is, hiszen azok még sérülékenyebbek, mint maga a teljes bot.

Botokhoz való hagyományos szállítócsövek
Az oldalt cipzáras változatot a bot, de akár a topset-ek szállítására is használhatjuk
Kicsit nagy a zsúfoltság benne, de a célnak megfelel


Preston Top Tube

A Preston jelent meg a piacon egy speciális, kétüregű szállítócsővel, ami a begumizott topset-ek szállítására szolgál. A két üreg közötti válaszfalba eleve beépítették a gumivédő sínt, ami megvédi a gumit a topset tagjainak éles peremétől.

A gumizott topset-et szállíthatjuk anélkül, hogy a gumizást szét kellene szednünk


A kiskocsi

Jó szolgálatot tehet a kiskocsi, amire felszerelésünk nagy részét fel tudjuk pakolni, és ezen könnyebben be tudjuk húzni (ha a terepviszonyok megengedik) a kiszemelt horgászhelyre. Első ránézésre biztos „luxusnak” tűnik ez a szerkezet, de az olyan horgászoknak kiváló, akik azt az elvet követik - gyakran azért túlzásokba esve -, hogy: „Sohasem fordulok kétszer.” Ilyenkor egy rakós botos horgász leginkább vonuló horgászboltra hasonlít.

Szétszedve viszonylag kis helyen elfér
Összerakva és bevetésre készen
Felpakolva egy horgászat végeztével
A modern ládák kerék-rendszerrel és húzókerettel is szerelhetők, így egyben kiskocsiként is funkcionálnak


Az autó

A rakós botos horgászat az egyik olyan módszer, ami nem, vagy csak nagyon nehezen kivitelezhető gépjármű nélkül. Ennek az oka a nagy mennyiségű felszerelés. Nem is igen láthatunk biciklivel cipekedő rakós botos horgászt, és mi tagadás, érdekes látvány is lenne...

Jó példa erre az élvonalbeli versenyzők „közlekedése”. Régebben mindannyian egy kisbuszban elfértek, manapság pedig 1 versenyző +1 kisbusz.

Elengedhetetlen kiegészítő

Igen. Ebbe a kocsiba befértünk mi is… vicces volt, amikor egy több napos Tisza-tavi horgászatra készülve csak az indulás előtt 10 perccel derült ki, hogy szükség van a vontatószemre, ami valahol a kupac alján volt biztonságban a kárpitba rejtve…


A botok épségének megóvása, karbantartás


Hagyományos gumikupak

Az egyik legegyszerűbb eszköz, ami viszont nagyon sokat segít a bot végének a megóvásában, a gumikupak. A bot végre húzva nem engedi, hogy azt az esetleges talajhoz érintés során a kövek megsértsék, védi a karcolástól, repedéstől, de a feleslegesen botba kerülő szennyeződésektől is. Ha teljes bothosszban horgászunk, akkor mindenképpen használjuk. Esetleg érdemes lehet a nyéltag utáni két tag végére is beszerezni egyet-egyet, a ládán lévő középső bottartóban is nyugodtabb szívvel tarthatjuk így a botot, pláne ha a bottartó fémből van.

Célszerű a benne található méretjelölést megjegyezni, mert ha elhagyjuk a kupakot (fogyóeszköz, én is találtam már egy párat a kiskörei versenypályán) könnyebb lesz újat venni botunkra
A „Milo Shock Saver” feladata hasonló…
… mint a Preston termékeinek


Pumpás végdugó

Abban az esetben, ha valamilyen ok miatt nem tudunk a botunkkal teljes hosszban horgászni, a nyéltagot levéve a botvég szabadon marad. Ennek a megóvására találták ki ezt a csavaros végdugót, amit könnyedén a tag végébe tehetünk. A végdugó 3,5 cm-től egészen 5 cm-es tagig beleilleszthető, emiatt akár az eredeti gumikupak helyett is használható a nyéltagban. Egy hátránya, hogy használatakor a középen lévő rakós bot tartóba nehezebb betenni a botot a végdugó íves alakja miatt, mert innen a dugó könnyebben kifordul. Ilyen esetben az oldalsó bottartó használata ajánlott.

Az egyszerű szerkezet vastagabbik végét tekerve, levegőt pumpálunk a puha szilikon légpárnába…
… amely megszorul bottagunk végében


Teflon Spray

A botunkra felvihetünk egy teflon védőréteget, ami a folyamatos használat során fokozatosan kopik le. Ez a vékony réteg azzal védi az illesztési felületet, hogy ez kopik el, nem pedig a bottest. Használatakor a spray egy átlátszó folyékony réteget képez a bot felületén, ami rövid idő alatt megszárad, és fehér színű bevonatot hoz létre. Ha ekkor azt látjuk, hogy nem sikerült egyenletesen „befehéríteni” az illesztési felületet, nyugodtan fújhatunk még a hiányos területre.

Egy teflon spray-vel már kezelt és egy, még kezeletlen bottag
A kezelt bottagokon a jobban kopó részeket is könnyebben észrevesszük a „fehérítés” miatt


Maver Carbon Graphite Spray

Ez a szer az elkopott tagok javítására, helyreállítására szolgál. A palackból felvitt anyag nagyon gyorsan matt felületű bevonattá szárad, ami finom csiszolás hatására fényessé válik. Ez az új réteg strapabíró és hosszú életű.

Az elkopott tagok feljavítására szolgál


Végezetül egy pár gondolat a botunk tisztításáról

Fontos, hogy a horgászat befejezésével tisztítsuk meg botunkat a rákerült szennyeződésektől. Ezt még a vízparton egy törlőkendő és egy vödör víz segítségével könnyen elvégezhetjük. Botunk vastagabb tagjai gyakran annyira tökéletesen illeszkednek egymásba, hogy a külső felületre tapadt szennyeződés miatt már előfordulhat, hogy össze sem tudjuk rakni a botunkat. Ilyenkor a szennyeződésben, például a sárban lévő kemény szemcsék végigkarcolják a vastagabbik tag belső felületét, ami meggyengíti a botot, ezért mindenképpen kerülendő. Miután megtisztítottuk a botunkat, hagyjuk megszáradni, és csak utána pakoljuk el. Nincs annál büdösebb, mint amikor egy halnyálkás botot, amit nedvesen raktunk össze, egy hét után újra előveszünk. Ezeket a botokat kizárólag szétszedett állapotban lehet rendesen megszárítani. Ha lakásban vagyunk kénytelenek a tisztítási folyamatot elvégezni, akkor különösen ügyeljünk a botunk - átlagos méretű fürdőszobához viszonyított - hosszára. Mosószeres tisztítás nem javasolt.

És egy jó szemléltető ábra a „fullos” botzsákra, a szállító csövekre, és az erősen tisztításra szoruló topset-ekre…

Írta: Takács Péter (t_peti)
Fotók: Döme Gábor, Takács Péter
http://www.rive-france.com
http://www.milo.it
http://www.prestoninnovations.co.uk

Kommentek
Partnerek
Kiemelt partnerek:
Média partnerek: