Mi kell az akadáshoz?

A pontyhorgászat során, mint minden más módszer esetén, a sikerességhez vezető út egyik jelentős mérföldköve nem más, mint a végszerelék. Hogyan kínáljuk fel a csalit az éhes szájak számára, valamint mi fog segíteni a bejuttatásban, helyben tartásban, illetve akasztásban a továbbiakban?

Mivel a pontyhorgászok eszköztára végtelenhez közelít, én leszűkítem az általam leginkább preferált előke és végszerelék-típusokra, így talán beleférünk ebbe a rövid kis írásba.
Mindenekelőtt azonban megjegyzem, hogy a legfontosabb – és higgyétek el, ezzel rengeteg bosszankodástól óvjátok meg magatokat –, hogy a minőségi és megfelelő, az adott módszerhez illő horogtípust válasszatok! Én személy szerint elsősorban a Maruto horgokat használom. Meg kell jegyeznem, hogy kiváló ár/érték aránnyal rendelkező termékek, melyekben sosem csalódtam. Tűhegyes, vastaghúsú, erős, edzett horgok, melyek minden esetben biztosan ülnek a vaskos szájakban is. Mind szakállas (BD), mind pedig szakáll nélküli (BL) változatok közül válogathatunk, a méretválasztékot figyelembe véve pedig akár a finomszerelékes horgászok is megtalálják számításaikat.

Horgok esetén többnyire Maruto horgokat használok, azonban mindig van nálam pár Excalibur is!

Ha már a méreteknél járunk, én a téli, kora tavaszi időszakon kívül (ezen időszakok alatt főként 6-8-10-es méreteket használok, függően a halak kapókedvétől) nem szoktam finomkodni a horogmérettel, ugyanis általában 20-24 mm-es bojlikkal, illetve Pro Corn Wafter füzérekkel szoktam csalizni, melyek méretükből adódóan nagyobb horogméretért kiáltanak. Nem szabad elzárkóznunk a 4-es, illetve 2-es horogméretektől sem, ugyanis a megfelelő akadásban nagy szerepet játszik ez a tényező is.

Akár egész kis méretekben is gondolkodhatunk!

Miért is fontos a horog anyagának vastagsága? A válasz elég egyszerű. Egy vékonyhúsú horog a kisebb felületéből adódóan könnyebben szakítja szét a sebet és mint egy kés, képes kivágni magát a hal szájából, ezzel szemben egy vastaghúsú, erős horog stabilan ül akár egy vaskos amur szájában is, hiába a kőkemény ajkak és a hirtelen kitörések, sokkal kisebb valószínűséggel szakítjuk szét a hal száját.

KD rig esetén a szokványostól eltérő horogpozíció eredményezi a jobb akadást!

No de térjünk is vissza az előkékhez! Aki olvasta már írásaimat, annak feltűnhetett, hogy rendszerint három különböző előkét szoktam használni. Az egyik talán a legegyszerűbb, minden sallangtól mentes, még horogbefordítót sem igénylő kötés a KD rig. Ez szinte bármilyen horogkialakítással remekül működik, de érdemes olyan típust választani hozzá, amelynek füle a horog szárával egy vonalban végződik, illetve esetleg kissé a hegye felé hajlított.

Blowback rig a kifújások ellen

A második előketípus, amit előszeretettel alkalmazok, a Blowback rig. Itt én nagy megelégedéssel használom a 8366 típusjelzéssel ellátott horgokat, melyek öblösebb, kerekebb formát kaptak. Az így összeállított előkék egy horogbefordítóval kiegészítve szinte kifújhatatlanok. A horog az öblös kialakításnak hála a vaskos szájakban is stabilan ül. Természetesen ez az előke más típusokkal is megköthető és sikeresen alkalmazható, azonban fonott zsinórt használva ügyeljünk rá, hogy a horog füle annak öble felé forduljon vagy egyenesen álljon.

Öblös forma, én csak ajánlani tudom!
Ha semmi nem működik, akkor mindenképp érdemes a D-riget kipróbálni!

Az utolsó általam többnyire használt előketípus nem más, mint a D-rig. Balanszírozott, illetve lebegő csali felkínálása esetén számomra nem is jöhet szóba más. E variánshoz leginkább a „Shank” alakú horgok ajánlanám, ilyenek például a 8714 típusok. Ezen horgok hosszúkás, elnyújtott szárán gyönyörű D alakot formálhatunk kötésünkkel ezzel nagy és szabad utat hagyva a könnyített csalink mozgásának.

A kis behatolási szögnek köszönhetően könnyedén és mélyre hatol a hal szájába!

A végszerelék előkészítése során alapvető kérdés az, hogy mennyire szeretnénk szelektíven horgászni, illetve mennyire szeretnénk pörgős horgászatban részt venni. Aki utóbbit választja, annak jó szívvel ajánlom a Carp Expert Long Cast Giga Vario kosarait, melyek óriási befogadóképességgel bírnak. Erre érdemes odafigyelni a dobás során is, ugyanis nem minden pálca rendelkezik megfelelő erővel az elröpítésükhöz. Ezenkívül egy plusz nehezék található a kosár tengelyén, mely segít nekünk további métereket nyerni szeles időben, ez természetesen eltávolítható. Ha etetőkosárról esett szó, remek választás lehet a megtöltésére a nemrégiben piacra került Benzar Mix Commercial család bármely tagja – igazi pontycsemege!

Bizony, néha szükség lehet a kosárra is!

Ha azonban igazi nagyhalas, kivárós pecát szeretnénk, akkor félretolhatjuk a kosarakat és elindulhatunk a nehezékek irányába. Manapság már egyre több helyen elterjedőben van az a szabályozás, miszerint csak környezetbarát nehezéket lehet szerelékünkre helyezni, illetve kötelező az elhagyós végszerelék, nagyobb vizeink esetében, távoli behúzásoknál pedig egyértelműen saját dolgunkat nehezítenénk, ha 160-180 grammos nehezékkel együtt próbálnánk kitekerni végszerelékünket kapás esetén, így önszántunkból hagyjuk bent a nehezéket. Ezektől a bent hagyott nehezékektől azonban manapság elvárható, hogy ne tartalmazzanak környezetkárosító anyagokat. Erre remek megoldást kínál a második éve forgalomban lévő Go Green termékcsalád. Minden pontyhorgászok által ismert és szeretett forma megtalálható közöttük, valamint egy extra újdonságnak számító long cast forma is.

Régi és új jól megfér egymás mellett

Én dobós pecáknál, extrém távolságba történő horgászat esetén ezzel a long cast formával szerelt helikopter végszereléket szoktam használni, általános dobós horgászatokon pedig egyszerű in-line Go Green súllyal szerelt szereléket. Természetesen a meghorgászott hely adottságainak megfelelő formát választom, ám általánosságban azt figyeltem meg, hogy a csepp formájú nehezékek – mint például a Flat, illetve a Stubby – sokkal jobb, biztosabb akasztást eredményeznek.

Csepp alak a tökéletes akadásért

Behúzós horgászatoknál előnyben részesítem az ólomkapcsos végszerelékeket, ugyanis itt könnyedén megoldható, hogy akasztást követően a nehezék leváljon a zsinórunkról és immáron fölösleges erőfeszítés nélkül, csak a halra fókuszálhassunk fárasztás során, valamint e megoldás csökkenti az elakadás veszélyét is! A nehezék tömegét természetesen a távolság, illetve a meder adottságai alapján választom meg, így egy 100-200 m-es behúzáshoz akár egy 100-120 grammos grippa is elegendő lehet, azonban egy balatoni horgászatra 160 gramm alatti nehezéket nem helyeznék fel, inkább a legnagyobb, 180 grammos nehezékkel indulnék útnak.

Apróságnak tűnhet, de nagy jelentőséggel bír

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a szelektív horgászat remek eszközei lehetnek a megfelelően használt PVA termékek! Soha ne felejtsétek otthon őket, hiszen előfordulhat, hogy mindössze ezen az apróságon múlik a siker!

Számomra ezek az apróságok azok, melyekkel most már magabiztosan járom a vízpartokat!