Egy tökéletes csúszó úszós szerelék lépésről lépésre

A Cralusso márka jól cseng az úszós horgászat kedvelői fülében, számtalan elégedett vásárlóval találkoztunk a horgászkiállításokon, ahol azonban nemcsak az elismeréseket és biztatásokat gyűjtöttük be, hanem beszélgettünk a horgászokkal arról is, hogy mi okozza nekik a legnagyobb gondot a vízparton. A legtöbben a különböző végszerelékek elkészítését említették: hogyan kell eltérő víztípusra, áramlásra, mélységre jól működő matchbotos szereléket készíteni? Elgondolkodtatóak voltak a problémák, és arra az elhatározásra jutottunk Karcsival, hogy elérkezett az ideje annak, hogy egy olyan sorozatot indítsunk útjára, ahol különböző, konkrét víztípusokon jól működő végszerelékek elkészítésének lépéseit osztjuk meg a horgászokkal, szem előtt tartva azt, hogy ezek ne legyenek nagyon bonyolultak, és még kevés gyakorlattal is könnyen összeállíthatóak legyenek.

Az első közös horgászatunkon rögtön a mély vízbe ugrottunk. Ezt akár szó szerint is lehet érteni, hiszen a Bugyi határában található Aranypikkely Horgásztóra látogattunk el. Ez a víz kedvelt tesztpályája több ismert horgásznak, hiszen halbősége alkalmassá teszi arra, hogy különféle etetőket, csalikat lehessen benne kipróbálni. Nekünk most azonban nem igazán halakra volt szükségünk, hanem a víz mélységére. (No, jó, természetesen halakat is szerettünk volna fogni, ha már horgászunk.) Két különböző technikát, a klasszikus csúszó waggleres horgászatot, és a slideres technikát vetettük be az Aranypikkely uszonyosai ellen. A két módszer között sokan nem tudnak különbséget tenni, mondván, ez is csúszó szerelék, és az is csúszó szerelék. Ebben tökéletesen igazuk van. A legfontosabb különbség, hogy míg a slidernél a zsinórra tehető ólmozás egy 12 grammos úszó esetében közel 12 gramm, addig egy csúszóra szerelt 14 grammos wagglernél ez a zsinórólmozás maximum 8 grammban határozható meg. Egyszóval a legfontosabb különbség az a két technika között, hogy a slidernél sokkal nagyobb terhelést tudunk a zsinórunkra átcsoportosítani.

A csúszó úszós szereléket Karcsi szerelte egy Cralusso Wolfram wagglerrel, míg én egy 12 grammos PRO Slidert avattam fel, de ez az epizód most a csúszó úszós szerelékről fog szólni.

Kezdődjék a szerelés!

A meghorgászandó víz/horgászhely jellegzetessége: bányató. A vízmélység előttünk 4,5-5 méteres, és számítani lehet feltámadó szélre, ami rendszerint bemozgatja az ilyen jellegű állóvizeket és jelentős alsó áramlatokat generál. Ha a halak a fenéken táplálkoznak, akkor olyan szereléket kell készítenünk, amivel itt elérjük őket, és számukra stabil csali-felkínálást tudunk bemutatni. Ezekben a vizekben a halállomány nagy része ponty, és ez a hal nem szereti, ha sodródik a táplálék a meder alján. A most bemutatásra kerülő szerelék stabil, áramlásnak ellenálló és látványosan jelzi a kapásokat.

,"s","75%","k"]Megjegyzés

• Napsütéses időben gyakran előfordul, hogy a halak a vízoszlop felsőbb rétegeiben mozognak, és szinte csak itt foghatóak meg. Éppen ezért, ha tehetjük, mindig készítsünk egy fix, minimális zsinórólmozást tartalmazó vízközti szereléket is!
[-doboz]

Step by step:

A szükséges eszközök
A Cralusso Navigator zsinórja matchbotos horgászoknak
Minden Cralusso damil, így a Navigator is méretpontos! Ami 0,18 mm-es, az 0,18 mm-es. Se több, se kevesebb!
14 grammos Wolfram Match waggler, fix úszórögzítő - amit eredetileg kétpontos úszókhoz használunk - és 2,5 grammos gömbólmok
Első lépésben vegyünk le az úszó önsúlyát képező wolfram lamellákból kb. 7,5-8 grammnyit
Az eltávolított lamellákkal egyenértékű 3 x 2,5 gramm gömbólom kerül majd a zsinórra
Először egy ütközőt kössünk a főzsinórra, ami alá egy apró gyöngy is kerülhet, hogy az úszónk a csomón véletlenül se tudjon átcsúszni. Az ütközőt köthetjük damilból, sebészcérnából, ki mire esküszik

Az itt bemutatott ütköző csomók közül a belső szálas ütközőcsomót használom.

A következő lépés a fix úszórögzítő felhelyezése a főzsinórra. Hogy miért van erre szükség?
A gömbólmunkat erre a szilikon csonkra erősítsük fel! Ezt a megoldás Alan Scotthorne árulta el, és ha egy ötszörös Világbajnok „megsúg” valamit, az már jelent valamit. Ez is egyfajta elismerés!
Tökéletesen megszorul rajta, mégis könnyen, a főzsinór megsértése nélkül tudjuk mozgatni
A Cralusso gömbólmokat kézzel is könnyedén meg tudjuk szorítani
A három 2,5 grammos Cralusso gömbólom
Kössük fel a Cralusso match gyorskapcsot, ami fölé egy No. 6-os (0,11 g) jelzőólmot tegyünk
Az ólmozást az ábrán látható módon rendezzük el
Az úszó finomhangolását a kalibrációs rendszerrel végezhetjük el

Mivel egy 2,5 grammos gömbólom van a jelzőólom fölött, a szerelék még áramlásban is stabilan megtartja az úszót, ugyanakkor látványosan jelzi a kapásokat is. Az ereszték beállítása is egyszerű, hiszen az úszó feletti ütközőt addig kell egyre feljebb húzni a főzsinóron, amíg az alsó gömbólom el nem éri a meder alját. Ekkor az úszónk látványosan kiemelkedik a vízből. Ha ez megvan, akkor 5 cm-es igazítással kell az eresztékünket egyre visszább venni, míg az úszónk nem áll rendesen. Ekkor tudjuk, hogy az előkénk a fenéken fekszik, míg a főólom a meder fölött helyezkedik el.

Elkészült a szerelék, meghatároztuk a horgászat helyét, ami hála a Cralusso Navigátor match zsinórnak, méterre pontosan behatárolható és megtalálható akár zsinórjelölés nélkül is. Kezdődhetett a horgászat! Először némi elemózsiát adtunk a halaknak, amit csúzlival juttattunk be. A Nash cég dobott piacra egy olyan gombócnyomó szerkezetet, aminek segítségével könnyedén tudunk egyforma, esetünkben 40 mm-es gombócokat formázni. Hasznos segítség a pontos, koncentrált etetéshez.

Ezzel a kis szerkezettel gyorsan és könnyedén tudunk egyforma gombócokat gyúrni
Íme, egy tökéletes gombóc
Pontosan lőhető, ami nagyobb távolságnál igazán kifizetődő

Az alapozó etetést követően 30 perc sem telt el, mikor Karcsi szerelékét csúnyán elragadta valaki a mélyben. A finomra hangolt felszerelést alaposan próbára tette a tó védjegyének is számító tok, ami igazán elemében volt. A Navigátor zsinór újabb előnyét csillogtatta meg: a hal heves kirohanását követően pontosan meghatározható volt, hogy túlszaladt a 70 méteren is, mivel eltűnt a jelölés az orsó dobjáról. Később, ahogy sikerült visszalopni a távolságot, az orsóra nézve tudtuk, hogy milyen messzire jár még a hal. Nem gondoltuk, hogy a Navigátor zsinórnak - amiről nem győzzük hangsúlyozni, hogy méretpontos, és azt tudja, ami rá van írva! - még ilyen előnyei is lehetnek. :-)

Alaposan megdolgoztatta a finom felszerelést - 18-as Navigator főzsinór, 14-es előke - az első jelentkező
Elfogyott a jelölés a Navigátor zsinórral feltöltött dobról. A hal túl a 70 méteren
Körülbelül 15 perces „rafting túra és adrenalin-fröccs” után sikerült visszanyerni az elvesztett métereket
Az elkövető ez a szép tok volt

Az elkészített csúszó szerelék tökéletesen működött! Később, a feltámadó szélben is stabilan a horgászhelyen maradt, nem vándorolt el. Az igazsághoz hozzátartozik persze az is, hogy ahogy a Nap egyre magasabbra hágott, úgy emelkedtek a halak is a víz felsőbb rétegeibe, ahol már egy könnyű, fix szerelékkel lehetett őket megfogni, de ez már egy következő lecke anyaga lesz.

Hogyan tudunk ilyen szép dévéreket fogni? A következő részből kiderül!

Írta: Polyák Csaba (csabio)
Fotók, ábra: Polyák Csaba (csabio)