Az amatőr akvarista II. - pontyfélék, harcsák és sügérek

Ördögh Máté 2010-01-11
Az előző részben szereplő elevenszülő fogaspontyok szaporítása kevés kivétellel nem jelentett kihívást. Csakhamar más, közismert, a szakirodalom alapján könnyen tartható, de a „hagyományos módon”, ikrával szaporodó halakra terelődött a figyelmem. Amatőr akvaristaként elsődleges célom a tapasztalatszerzés volt, illetve látni kívántam, ahogy az ikrából kikelő magatehetetlen lárvából önálló táplálkozásra és úszásra képes ivadék, majd felcseperedve ivarérett, felnőtt hal válik. Napról napra új élményekkel gazdagodtam: az alábbiakban ponty-, harcsa- és sügérfélék akváriumi tartásával, szaporításával kapcsolatban szeretnék tanácsokat, hasznos ismereteket adni.

Az amatőr akvarista I. - Elevenszülő fogaspontyok

Ördögh Máté 2009-09-27
Gerald Durrell Az [d]amatőr természetbúvár[-d] című könyvét annak idején, gyerekként csak azért nem vittem magammal ki a természetbe, mert túl nehéz volt. Otthoni forgatásra azonban tökéletesen megfelelt, segítségével - például ha éppen eső általi szobafogságra ítéltettem - ismét az erdők aljnövényzetében, harmatos réteken, vagy éppen különféle vizek partján találhattam magam. A címbeli akvarista „amatőr” jelzőjét nem véletlenül választottam. Egyrészt a fent említett kitűnő - bár kissé vaskos - kötetben foglaltaknak megfelelően szeretnék az alábbiakban ismereteket adni az akváriumi halak - jelen írásomban elevenszülő fogaspontyok - néhány általam behatóbban tanulmányozott képviselőjéről, ugyanakkor én is ilyen akvaristának tartom magam. :-)

Kölyök akvarisztika Spongya Bob Kockanadrággal és Tapsi Hapsival

Néder Attila 2008-11-26
Lassan ismét beköszöntenek a téli fagyok, megint egyre többször fordul elő, hogy a négy fal közé szorulunk. Jó lenne egy kis természetet becsalogatni az otthonunkba. Akik ismernek már, tudják, hogy nem arra gondolok, hogy hozzuk be a muskátlit az ablakból… Amire én gondolok, az a horgászok igen kedvelt téli hobbija, az akvarisztika. A tavaly megjelent írások főként a tinédzser és felnőtt korosztály számára kínáltak lehetőségeket. Az elkövetkezendő sorokban bemutatásra kerülő akvárium szettet viszont kifejezetten a gyermekek számára kínálja a Haldorádó csapata. A világhírű amerikai Penn-Plax vállalat felmérte azokat az igényeket, melyet egy gyermek egy akváriummal szemben támaszt, és mindezt igényes, használható és megbízható formába öntötte.

Az akvarisztika buktatói, de hogy én eddig mindet megtaláltam?! I. rész - És lőn világosság…

Takács Péter 2008-11-17
A történet nem ma kezdődött… A lényeg, hogy olyan 10 évig volt korábban akváriumom odahaza. De amint az embernek az életében eljön a „mehetnék mindenfele” korszaka, kiszorult az akvárium az életemből. Ezt a típusú akváriumot azóta a kollégáimmal „kettes akváriumnak” neveztük el. Hogy ez mit jelent? Kettő szifó, kettő guppi, kettő black molli, kettő… Na, ebből elegem lett, és leselejteztem, elajándékoztam mindent. Teltek az évek, és a két kis gyermekemnél elindult a kell valamilyen háziállat korszak. Ezzel egy időben megjelent a Haldorádón Néder Attila cikksorozata az akvarisztikáról, ekkor szöget ütött a fejembe, hogy talán jó lenne megint egy akvárium… Fel is vettem vele a kapcsolatot, és elindult a szervezőmunka. Idehaza hosszas diplomáciai tárgyalások után eljutottam a „rendeld meg” állapotig. Ez 2007 decemberére sikeresen meg is történt. Az írás első része a fénnyel kapcsolatos gondjaimat foglalja csokorba.

Professzionális akvarisztika II.

Néder Attila 2008-03-14
Annak a három kedves olvasónak, akit még érdekel az akvarisztika ;-), szeretnék egy képes beszámolóval szolgálni a nemzetközi akvarista élet legnagyobb versenyéről. Az International Aquatic Plants Layout Contest elnevezésű megmérettetésre a 2007-es évben 52 ország 1142 akváriuma nevezett. Nyugodtan állíthatom, hogy ez az esemény akkora horderejű az akvaristák szemében, mint a horgász VB a pecások körében.

Afrikai sügérek a lakásban - a Malawi-tó csodálatos halai

Ördögh Máté 2008-01-17
Nagy a nyüzsgés a 200 literes akváriumban. Látványra a korallszirti tengeri halakkal vetekedő, színesebbnél színesebb sügérek tucatjai tülekednek mohón az ujjaim között tartott eleségtablettánál. Kissé ijesztő, bár apró fogazatuk szerencsére csak a moszatokra jelent komolyabb veszélyt, ugyanakkor némelyikük uszonyán, testén látható kisebb harapásnyomok sejtetik, aligha a békésebb viselkedésű halak közé tartoznak.

Afrikai sügérek az akváriumban - ismerkedés a Tanganyika-tó képviselőivel

Ördögh Máté 2008-01-09
A választék még hazánkban is bőséges: bizony, aki először belekóstol az „afrikaiak” világába, aligha képes eldönteni, melyik hallal kezdje az első lépeseket, egyáltalán, mennyit vegyen belőlük. Mert ezekre a halakra igaz, hogy egy sohasem elég, nem csak a lenyűgöző méret-, szín- és formagazdagság, hanem a sajátos viselkedés, életmód vagy egyszerűen az ivarok ivadékkorban nehézkes meghatározása miatt célszerű több (lehetőleg fiatal) halat venni fajonként. Vagy több akváriumot… :)

Afrikai sügérek az akváriumban - otthonteremtés

Ördögh Máté 2008-01-03
Afrikai sügérek. Változatos forma és színezet, különleges szaporodásmód, féltő ivadékgondozás, kissé „heves” vérmérséklet. Dióhéjban e fontosabb tulajdonságokat lehetne elsorolni halainkról, „akik” az esetek döntő többségében a kelet-afrikai Malawi- és Tanganyika-tóból, illetve a Viktória-tóból származnak. Tény, ha valaki nálunk az afrikai sügéreket említi, akkor e három tó halaira gondol, ott is inkább a Tanganyika- és a Malawi-tó sügéreiről van (és lesz) szó.

A professzionális akvarisztika I.

Néder Attila 2007-07-10
Ami az elkövetkezendő néhány sorban olvasható lesz, arról nyugodt szívvel állíthatom, hogy Magyarországon a Haldorádó olvasóin kívül igen kevesen és keveset tudnak. Akit esetleg egyáltalán nem érdekel az akvarisztika, annak is ajánlom, hogy kukkantson bele a cikkbe, és élvezze a képek lenyűgöző látványát. Bepillantást nyerhetünk ugyanis az akvarisztika egy olyan vállfajába, ami néhány év alatt az egész világot meghódította. Ez nem más, mint az akvakertészet.

A díszhalak etetése

Néder Attila 2007-04-05
Mivel ez egy horgászportál, ezért az elején szeretném felhívni a figyelmet három fontos dologra az akváriumi halak etetésével kapcsolatban. Az első számú szabály, hogy ne használjunk csúzlit! Másodsorban, nem kell koncentrált etetést csinálni, végül, de nem utolsósorban, a földes szunyi nem nyerő! A viccet félretéve, az akvarisztikában megvan az a nagy előnyünk a horgászattal ellentétben, hogy saját szemünkkel látjuk, hogy azt, amit etetünk valóban meg is eszik-e a halak. Ezt ugye a tóparton csak sejtjük, vagy inkább csak reméljük. Mivel saját szemünkkel tapasztaljuk mi az, amit szeretnek és mi az, amit kevésbé, gyorsan kialakíthatunk egy változatos, halaink által kedvelt étrendet. Díszhalaink etetése az akvarisztika egyik legérdekesebb mozzanata. Ilyenkor pikkelyes kedvenceink megélénkülnek, még a rejtőzködő halak is előbújnak rejtekükből. Egymás elől kapkodják el az aláhulló, finomabbnál-finomabb falatokat, vagy hosszasan kergetőznek egy-egy csábító darabbal a szájukban. Felemelő érzés azt tapasztalni, hogy az eleinte oly félénk akváriumlakók lassan nem csakhogy megszokják jelenlétünket, de közeledésünkre olyan lázba jönnek, mint az eb, aki hazatérő gazdáját üdvözli. Lássuk tehát, miként tudunk leginkább halaink kedvében járni.

Az akvárium karbantartása

Néder Attila 2006-12-01
Az előző részben megtettük az első lépést az akvarizálás felé. Berendeztünk egy akváriumot, majd gondosan kiválasztottuk a megfelelő halakat. Azonban hogy sokáig gyönyörködhessünk halaink pompájában, fenn is kell tudni tartanunk ezt az „édeni” állapotot számukra. Szerencsére a gondosan összeállított berendezések, a megfelelő mennyiségű és jól összeválogatott fajú halaknál a karbantartás nem igényel sok időt. Nézzük, milyen feladataink vannak.

Az akvárium berendezése

Néder Attila 2006-11-17
Miután szert tettünk az általunk kiszemelt akváriumra, nem árt szakszerűen berendezni azt. A következő sorokat végigolvasva sok kínos és kellemetlen pillanattól óvhatjuk meg magunkat. Az elismerő pillantásokat pedig, amit a berendezés közben és után környezetünktől kapni fogunk, az akvárium mellé ajándékba adjuk mindenkinek :)

Egy csepp Éden

Néder Attila
A tél közeledtével egyre kevesebb lehetőségünk adódik imádott szenvedélyünknek, a horgászatnak hódolni. A vizek befagynak, a halak elvermelnek, időlegesen a sarokba kerülnek a horgászfelszerelések is. A kemény, téli hidegek a meleg szobánkba kényszerítenek bennünket, s az ablakon kitekintve, látván a szakadó hóesést, elmerengünk az elmúlt év nagy fogásain. Számtalanszor tűnődtünk el a vízparton azon, hogy vajon mi történhetett a vízben, ebben a számunkra láthatatlan világban, mikor akár napokig nincs kapásunk. A mozdulatlan úszókat, kapásjelzőket figyelve, millió gondolat kavargott bennünk. Hol vannak kedvenceink, mikor oly buzgón vadászunk rájuk? Mit csinálnak akkor, amikor éppen nem a horgunkon küzdenek? Számtalan kérdésünkre választ kaphatunk, mivel létezik egy olyan hobbi, mely bizonyos mértékben betekintést enged egy titokzatos világba, a víz alá. Ez pedig nem más, mint az akvarisztika!

Készítsünk kerti tavat!

Kocsis László 2006-09-05
Eme írással szeretnék minden olyan horgásznak segíteni, aki saját kezűleg szeretnének egy kerti tavat készíteni. Egy kis „kezdő lökés” ez az írás, bíztatás hogy igenis megéri megcsinálni, és utána örömünket leljük benne. Nézzük hát a munka menetét lépésről lépésre!
Termék katalógus

Haldorádó
Katalógus

Megjelent a Haldorádó 2024 termékkatalógus, lapozz bele!