Az orsókarbantartás alapjai 2. rész

Járfás Dávid 2024-01-21
Sorozatom második részében az orsók belső szerkezetének felépítéséről, tisztításáról és karbantartásáról lesz szó. Egyes típusok igen komoly műszaki tartalommal rendelkeznek, rengeteg alkatrészből állnak, ezért bizonyos esetekben érdemes szakszervizhez fordulni!

Horgászbottisztítás és -karbantartás lépésről lépésre

Holler Imre 2024-01-12
Érdemes volt az idei fagyos napokat is kihasználni és az otthon melegében elvégezni a botjaim tisztítását. Az első részben az orsótisztítás műveleteit ismertettem lépésről lépésre, most pedig a horgászbotok kerültek napirendre. Szánjatok rá ti is egy kis időt, és higgyétek el, a szezon kezdetén a botjaink hálásak lesznek mindenért!

Az orsókarbantartás alapjai 1. rész

Járfás Dávid 2023-12-27
A mai, modern orsók komoly szerkezetek, jóval több alkatrészből állnak, mint régebbi társaik. Legyen szó olcsóbb vagy drágább tekerőről, mindegyik csak akkor szolgálja hűen és sokáig tulajdonosát, ha időnként karbantartásban részesül. A szakszervizekben precízen elvégzik a munkálatokat, mégis egyre többen próbálkoznak meg az orsójuk karbantartásával otthonuk kényelmében. Akik rendelkeznek elég tapasztalattal, azoknak aligha okoz gondot ez a feladat, azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy nem mindegyik megoldás tesz jót ezeknek a precíz szerkezeteknek!

Régi idők orsói 4. rész – Neptun MPO-X 201

Járfás Dávid 2022-03-26
Neptunusz és háromágú szigonya bizonyára sokak számra ismerős. Ez a háromágú szigony azonban nem csak a vizek istenének kezében figyelhető meg. Sok-sok évvel ezelőtt készült el az első olyan orsó kis hazánkban, amelynek fékcsillagán ott díszelgett ez a bizonyos szigony. Ahogy telt az idő, a Neptun orsócsalád egyre népszerűbb lett, és annyira megkedvelték a horgászok, hogy mostanra már legendássá vált. Sok gyűjtő vitrinjében pihen egy-egy hibátlan állapotú modell, de néha még a vízparton is lehet találkozni a magyar orsógyártás ikonikus darabjaival. Pörgessük hát vissza az idő kerekét, és ismerkedjünk meg a Neptun MPO-X 201 típusú orsóval!

Régi idők orsói 3. rész – Ryobi 222

Járfás Dávid 2021-08-10
A japán Ryobi cég elnyűhetetlen orsóiról vált ismertté. Vajon fél évszázaddal ezelőtt is olyan időtálló műszereket gyártott a Ryobi, mint manapság? Ha érdekel benneteket a válasz, ne habozzatok tovább! Tartsatok velem egy újabb időutazásra, nosztalgiázzunk együtt!

Régi idők orsói 2. rész – Tokoz Roen II

Járfás Dávid 2021-07-27
Sorozatom második részében egy igazán különleges orsót szeretnék nektek bemutatni. A Tokoz Roen II sokáig szolgált, hiszen két tulajdonosa is volt és rengeteg hallal vette fel a harcot. Amikor hozzám került, korántsem úgy festett, mint új korában. Én mégis megcsodáltam és alig vártam, hogy közelebbről is megismerjem ezt a veterán modellt!

Régi idők orsói 1. rész – Delfin

Járfás Dávid 2021-07-20
Rohanó világunkban a horgászat is folyamatosan fejlődik. Minden évben jelennek meg új termékek, legyen szó etetőanyagokról, aromákról, csalikról, aprócikkekről, botokról vagy orsókról. Manapság már minden technikához lehet orsót kapni, olyan hatalmas a kínálat, hogy néha választani sem könnyű. Régebben viszont még nem rohant ennyire a világ, és a dolgok nagyszerűsége az egyszerűségben rejlett. Gondolkoztatok már azon, hogy milyen lehetett régen egy tekerő? Ha igen, olvassatok tovább bátran, ugyanis a mostani cikksorozatomban igazi veterán orsókat mutatok be nektek!

Orsókarbantartás a legapróbb részletekig 2. rész

Járfás Dávid 2021-02-02
Az előző cikkben az első fék és a rotor részeinek karbantartását, valamint az orsó belső szerkezetének kiszerelését mutattam be. Ebben az írásban a belső alkatrészek tisztításáról és kenéséről, valamint az összeszerelésről lesz szó. Lássuk csak, hogyan készül el az Okuma Longbow orsó!

Orsókarbantartás a legapróbb részletekig 1. rész

Járfás Dávid 2021-02-01
Egy korábbi sorozatomban már írtam az orsókarbantartás alapjairól. Most egy gyakorlatiasabb, szintén kétrészes cikksorozattal készültem nektek. Egy használt orsó szervizelését fogom bemutatni a legapróbb részletekig.

Tavaszi nagytakarítás

Takács Péter 2020-03-19
Ahogy beköszönt a tavasz, érkezik vele egy másik fontos esemény is, ami nem más, mint a legtöbb ragadozó hal tilalmi ideje. Ekkorra már olyan „horgászhatnékom” van, hogy elkövetek minden pótcselekvést, amikor legalább egy kicsit kezembe lehetnek a pergető botok. Nekiesek takarítani ezeket.

Zsinórfeltöltés praktikusan

Járfás Dávid 2019-01-27
Egy jó felszerelés nélkülözhetetlen része a horgászzsinór. Az éves karbantartás során fontos, hogy lecseréljük a régi damilt, majd újjal töltsük fel kedvenc orsónk dobját. Sokak szerint ez a folyamat nemcsak időigényes, hanem unalmas is, most azonban olyan praktikákat mutatok be Nektek, melyek segítségével a zsinórfeltöltés gyerekjáték!

Orsótisztítás és -karbantartás lépésről lépésre

Holler Imre 2018-03-14
Az orsók szétszerelése nem mindig egyszerű feladat, és különösen az összerakás okozhat bonyodalmakat, ezért ha nem vagyunk 100%-ig biztosak a dolgunkban, inkább forduljunk szakszervizhez!

Quantum orsóápoló szerek

Haldorádó Team 2014-01-11
Sok horgász abban a tévhitben van, hogy egy orsót akkor kell ápolni, esetleg szervizbe vinni, amikor már nem működik megfelelően. De azok is tévednek, akik azt hiszik, hogy egy finomabb szerkezetet, egy drága orsót nem kell ápolni. Pedig az alkatrészek kopása, az orsók idő előtti tönkremenetele megelőzhető lenne, ha legalább évente egyszer a megfelelő orsóápoló szert használva karbantartanánk azokat. Nézzük, milyen orsóápoló szereket kínál a Quantum!

Wobblerek karbantartása

Kiss Gábor 2010-01-13
Az ünnepek alatt, a harmadik kiló bejgli elfogyasztása után szoktam sort keríteni wobblereim karbantartására. Persze nem igazi javítás ez, inkább csak rendszerezés, ellenőrzés, a károk felmérése. Ez nem jelenti azt, hogy szezon közben nem kell wobblereink állapotára figyelnünk, mindössze arról van szó, hogy a horgászat közben nem minden hibát orvosolunk megfelelőképpen, nem minden javítás lesz hosszú távon is megfelelő.

Tesztelünk és karbantartunk 10. rész - Okuma Longbow LB50

Benyhe János 2009-06-23
Elérkeztünk az orsók karbantartásával foglalkozó, tízrészes sorozatunk befejező epizódjához. A felvezetésben beharangozott utolsó orsó sajnos nem érkezett meg hozzánk, de szerkesztő-operatőrünk megmentette a helyzetet: előkapta saját Okumáját, mint bűvész a nyulat a cilinderből, így az utolsó részben is lesz mit felboncolnunk.

Tesztelünk és karbantartunk 9. rész - Shimano Technium 2500 FA

Benyhe János 2009-05-22
Noha a legutóbbi alkalommal is egy Shimano pergetőorsó volt terítéken, mégis érdekesnek ígérkezik a most asztalra kerülő darab is. Egy Duna-deltai profi pecás mindennapos horgászeszközét vehetjük közelről szemügyre, melynek sok hajtás és fárasztás jutott osztályrészéül, amellett nem sok kíméletet kapott. Egy ilyen intenzív nyúzópróba feltárja a szerkezet gyengéit, ugyanakkor erősségeire is rámutat.

Tesztelünk és karbantartunk 8. rész - Shimano Stradic 2500FB

Benyhe János 2009-04-16
„Na végre, egy „normális” orsó!”, sóhajthatnak fel törzsolvasóink, akik a sok veterán szerkezet után már valami napjainkban is hozzáférhető, népszerű darabra vágytak. A bemutatás nem csak a Stradic-tulajdonosokat érintheti, hanem azok számára is hasznos lehet, akik hasonló felépítésű Technium, Twin Power, Ultegra, vagy Biomaster orsóval rendelkeznek. Mivel a pergetők körében elterjedt típusokról van szó, amellett a műcsalis horgászat eléggé karbantartás-igényes műfaj, érdemes lesz betekinteni ezen orsók szerelésének műhelytitkaiba.

Tesztelünk és karbantartunk 7. rész - Daiwa AG 1650 CT

Benyhe János 2009-03-31
A 80-as évek vége felé - még a Shimano Aero típusok egyeduralma előtt - az élvonalbeli versenyhorgászok matchbotjain gyakran lehetett látni ilyen és ehhez hasonló Daiwa orsókat. Én is megleptem magam akkoriban egy aranyszínű dobos változattal, ami sajnos csak egészen rövid ideig volt a birtokomban - egy pickerbottal együtt a Tisza fenekén végezte. Pár lépés távolságra voltam csupán a bottól, amikor valami elszánt potyka úgy berántotta a vízbe, hogy még a csobbanását se vettem észre. Meg is fürödtem érte, de hiába. Utána még évekig megkeseredett a szám íze, valahányszor csak ilyen orsóval találkoztam. De borítsunk fátylat a múltra, és lépjünk a tettek mezejére!

Tesztelünk és karbantartunk 6. rész - ABU Cardinal 33

Benyhe János 2009-03-10
E heti cikkünk témája egy kicsit kilóg a sorból abban a tekintetben, hogy most nem valami lestrapált kurbliba próbálunk életet lehelni, hanem egy remek állapotnak örvendő, hibátlan orsót szedünk szét és mutatunk be. ABU Cardinalt ma már ritkán láthatunk a vízpartokon, viszont rajongói annál nagyobb becsben tartják, valóságos kultusz övezi ezeket a precíz svéd szerkezeteket.

Tesztelünk és karbantartunk 5. rész - Shimano MIG Z 600 Surf Casting Reel

Benyhe János 2009-02-20
A Shimano márka rajongóinak valószínűleg maradandó egészségkárosodást okozna, ha ezzel az öreg darálóval kellene egy napot végighorgászniuk, de a kontraszt kedvéért érdekes lesz megnézni, hogy ilyen orsók is futottak Shimano embléma alatt még mielőtt meghatározó piaci szereplővé nőtte volna ki magát a japán gyártó cég.

Tesztelünk és karbantartunk 4. rész - Silstar X-Force 450

Benyhe János 2009-02-07
Érdekes dolog veterán orsókat boncolgatni és nézegetni is, ám gyakorlati szempontból többet ér, ha egy hétköznapi, sokak által használt orsótípus szétszedését mutatjuk be, melynek felépítése számos rokon vonást mutat a manapság forgalomban lévő alsó-középkategóriás tekerentyűkkel. Aki végigkíséri a nyeletőfékes Silstar szétszedését és összeszerelését, az saját, hasonló szerkezetű orsójának karbantartásával is minden bizonnyal könnyen fog majd boldogulni.

Tesztelünk és karbantartunk 3. rész - Silstar Long Cast

Benyhe János 2009-01-23
E heti orsónk abból az időből való, amikor a boltokban a KGST-országokban készült horgászcikkeket felváltották a modernebb külsejű, főleg távol-keleti eredetű gyártmányok. A külső azonban nem minden. Manapság, az elszabadult csapágy-infláció idején nehéz elképzelni, hogy egyetlen golyóscsapágy nélkül is működhet egy orsó. Persze az ilyen szerkezetek élettartama véges, ezért napjainkra már nem sok épkézláb példány maradt az öreg Silstarokból és társaikból.

Tesztelünk és karbantartunk 2. rész - Mitchell 300 X

Benyhe János 2009-01-16
Orsók karbantartásával foglalkozó téli cikksorozatunk második részében ismét egy Mitchell pergetőorsó került csavarhúzó- és lencsevégre, múlt heti márkatársához képest azonban sok eltérést és kevés hasonlóságot fogunk felfedezni a szerkezeti felépítésében. Remélhetőleg tudok mutatni egy-két újabb szerelési fogást is, barkácsoló kedvű horgásztársaink tehát most sem hiába néznek be a Haldorádó műhelyébe!

Tesztelünk és karbantartunk 1. rész - Mitchell 300 Xe

Benyhe János 2009-01-09
A beharangozásnak megfelelően az új év elején útjára indítjuk az olvasók által beküldött orsók karbantartásával foglalkozó új cikksorozatunkat. Hétről hétre egy-egy újabb darab kerül terítékre, amelyek szerelését nem csupán szövegben és képekben tárjuk a közönség elé, hanem egy kisfilm formájában is végigkísérhető a teljes folyamat. Első alkalommal Tóth Tamás dunaharaszti olvasónk Mitchell 300 Xe orsója kerül a munkaasztalra, aki megtisztelte bizalmával a Haldorádó csapatát, és nyílt színi boncolásra ajánlotta fel nekünk féltett kedvencét.

Tesztelünk és karbantartunk - Seregszemle

Benyhe János 2008-12-04
Egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Sír, mert a várakozásunkkal ellentétben aránylag mérsékelt érdeklődés fogadta a használt orsók tesztelésére és karbantartására kiadott felhívásunkat. Ugyanakkor nevet is, mert éppen 10 orsó gyűlt össze, amelyek mindegyike közérdeklődésre tarthat számot valamilyen szempontból. Mivel a sorozatot 10 részesre terveztük, nem lesz szükség előzetes szavazásra és zsűrizésre. Így ez az írás lényegében egy előzetes seregszemle, amelyben áttekintjük a tesztre és karbantartásra felajánlott orsókat.

Tesztelünk és karbantartunk!

Benyhe János 2008-11-16
Közeleg a tél, horgászlehetőségeink ilyenkor napról napra szűkülnek. A szárazra vetett pecás ilyenkor horgászboltok látogatásában éli ki szenvedélyét, vagy otthon, a négy fal között rendezgeti, tisztogatja a felszerelését. Most érkezik el az orsók karbantartásának ideje, ezért mi is műsorra tűzzük a témát. Jelen írásunkkal egy új sorozatot szeretnénk útjára bocsátani, mely a szokásos orsó-gyorstesztektől kissé eltérő módon közelíti meg a kérdést, és az olvasók közreműködésére is épít. Terveink szerint ugyanis a portál látogatói által benevezett orsók kerülnének a munkapadra és a fényképezőgép elé. A pályázóktól azt kérjük, hogy ismertessék velünk a felajánlott orsó előéletét, és mondjanak róla véleményt. Ezek után megvizsgálnánk és bemutatnánk a szerkezet állapotát, majd karbantartás, és az esetleges hibák kijavítása után kerülne vissza az orsó a gazdájához.

Orsódoktor 3.

Benyhe János 2008-02-12
Az orsók ápolásával foglalkozó cikksorozatunk előző részében a különösebb felkészültséget nem igénylő, egyszerű, ám mégis fontos karbantartási mozzanatokat mutattuk be. Ebben a részben már kicsit jobban belemélyedünk a témába. Szétszedjük és kitisztítjuk a hajtóművet, ellenőrizzük a visszaforgásgátlót, tárgyalunk a megfelelő kenőanyagok kiválasztásáról, és a csapágy-tuningról is szó lesz.

Orsódoktor 2.

Benyhe János 2008-02-11
A téli szezonban a legtöbb horgász a víztől távol mindenféle pecás pótcselekvéssel próbálja elütni ráérő idejét. Jó unaloműző és egyben hasznos is, ha a zimankós hétvégi napokon a felszerelésünk karbantartására is szánunk néhány órát. Régi, néhány tuning-tippet tartalmazó „Orsódoktor” című cikkünk fórumának feléledése arra utal, hogy sokan szeretnék maguk rendbe tenni orsóikat. Ehhez szeretnénk most segítséget nyújtani két további folytatás közreadásával.

Orsódoktor 1.

Benyhe János 2003-02-28
Sok barkácsoló hajlamú horgász nem riad vissza orsói saját kezű szétszedésétől, esetleg egyszerűbb javítások elvégzésétől. Nekik szeretnék néhány ötletet adni egy kis tuningoláshoz, amit érdemes összekapcsolni a holtszezon idején amúgy is esedékes tisztítással, karbantartással.
Termék katalógus

Haldorádó
Katalógus

Megjelent a Haldorádó 2024 termékkatalógus, lapozz bele!